Eerste spadesteek voor uitbreiding parking ‘t Zand in Brugge

De eerste spadesteek voor de uitbreiding van 't Zand. © foto PDV
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

In het Koning Albert I -park werd maandagnamiddag de symbolische eerste spadesteek gegeven voor de uitbreiding van de ondergrondse parking ‘t Zand. Tegen mei 2022 moeten de extra parkeergelegenheid voor 635 auto’s en het heraangelegde park erboven klaar zijn.

Een delegatie van het stadsbestuur, de firma Interparking en de betrokken aannemers, architecten en ingenieurs gaven maandagnamiddag de eerste symbolische spadesteek voor de langverwachte uitbreiding van de parking ‘t Zand in Brugge. De uitbreiding strekt zicht uit onder het Albertpark tussen het Concertgebouw en het standbeeld van Koning Albert I in het park. “Na heel wat voorbereidende werkzaamheden werd op 22 juni gestart met de eigenlijke werken. We gaan ervan uit dat het project kan afgerond zijn in het voorjaar van 2022, normaliter omstreeks de maand mei”, liet Brugs burgemeester Dirk De fauw (CD&V) optekenen.

“De uitgebreide ondergrondse parking zal uit drie niveaus bestaan en zal ruimte bieden voor maar liefst 635 parkeerplaatsen. De uitbreiding van de parking kadert binnen de mobiliteitsvisie van de stad. We willen namelijk minder goed bereikbare centrumparking, zoals Zilverpand en Biekorf, maximaal vrijmaken voor bewoners en/of handelaars. Bezoekers willen we dan zoveel mogelijk opvangen op een locatie die beter bereikbaar is via de ring en de Unescorontonde en dat is dus parking ‘t Zand.”

Het is van het grootste belang dat bezoekers die onze winkelstraten willen komen bezoeken vlot een parkeerplaats kunnen vinden

De burgemeester wees er verder nog op dat de ondergrondse parkings bijzonder belangrijk zijn voor Brugge; zeker ook in een tijd waarin de handelaars door de coronacrisis het moeilijk hebben. “Het is van het grootste belang dat bezoekers die onze winkelstraten willen komen bezoeken vlot een parkeerplaats kunnen vinden. En met deze uitbreiding zetten we verder in op ons elan om zoveel mogelijk wagens ondergronds te krijgen en de parkeerdruk bovengronds te verlichten“, aldus nog De fauw.

Het project omvat dus ook een grondige heraanleg van het Albertpark en heeft de bedoeling om de groene verbinding tussen ‘t Zand en het nieuwe fonteingebied aan de Oostmeers op te waarderen. Het park bevat dan ook een van de belangrijkste wandelroutes tussen het station en de historische binnenstad. De ligging van de wandelroute zal slechts beperkt gewijzigd worden gezien de parkinguitgangen voorzien zijn langs het traject. Wandel- en fietspaden in het park zullen verrijkt worden met nieuwe verbindingen over het water en zullen verhard worden met graniet, net zoals de nieuwe verhardingen op ‘t Zand.

Ter hoogte van Brasserie Gauthierz komt een nieuw terras aan de Kapucijnenrei. Ook schepen van Financiën en Openbaar domein Mercedes Van Volcem (Open VLD Plus) toonde zich bijzonder tevreden met de ontwikkelingen. “Het is echt belangrijk dat het stadsbestuur ook in moeilijke omstandigheden blijft investeren en dat is ook wat we doen. Ik verwijs naar de ingrijpende werkzaamheden in de Katelijnestraat, het nieuwe beurs- en congresgebouw dat hier vlakbij aan het verrijzen is en natuurlijk ook naar dit prachtige uitbreidingsproject bij de parking ‘t Zand”, stelde schepen Van Volcem.

“Ik wil er overigens toch nog eens op wijzen dat ondergronds parkeren voor de mensen veel goedkoper is dan bovengronds. Zeker door de mooie overeenkomst ‘shop en go’ waarbij je het eerste uur gratis parkeert is het echt wel interessant. Ik wil iedereen aanmoedigen om hier gebruik van te maken.”

Interparking topman Roland Cracco wees er ten slotte op dat het aanleggen van deze parking, onder een glooiend parklandschap, een technisch niet evidente oefening is maar dat alles, onder meer met de hulp van de Brugse bouwkundig ingenieur Jan Hoste, die vooral de stabiliteit bewaakt, tot een goed einde zal komen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier