Eenrichtingsverkeer Molenstraat niet op gejuich onthaald, burgemeester reageert

Schepen van Mobiliteit Michaël Vandemeulebroecke (Open Zulte) voorziet de eerste evaluatie van het project pas na de grote vakantie.© MV
Schepen van Mobiliteit Michaël Vandemeulebroecke (Open Zulte) voorziet de eerste evaluatie van het project pas na de grote vakantie.© MV
Redactie KW

In de Molenstraat in Olsene loopt momenteel een proefproject dat de weg van de Grote Steenweg naar de Nieuwlandstraat omtovert tot een fietsstraat met eenrichtingsverkeer. Het gemeentebestuur doet dit om het kruispunt van de Kerkstraat met de Grote Steenweg te ontlasten. Buurtbewoners reageren evenwel verdeeld op het project.

Sinds begin deze maand loopt het proefproject in de Molenstraat. Er geldt nu eenrichtingsverkeer van de Grote Steenweg naar de Nieuwlandstraat en de straat is ingericht als een fietsstraat. Dit houdt in dat de snelheid er beperkt is tot 30 km/u voor alle weggebruikers en dat auto’s geen fietsers mogen inhalen.

‘Vrij smalle straat’

“De fietsstraat kwam er op vraag van de bewoners zelf”, zegt burgemeester Simon Lagrange (Open Zulte). “Afgelopen najaar hebben we een inspraakmoment georganiseerd met de bewoners en hun opmerking was dat het invoeren van eenrichtingsverkeer alleen niet genoeg zou zijn. Daarom hebben we het advies van de buurtbewoners gevolgd en ook een fietsstraat geïnstalleerd.”

“De Molenstraat is namelijk een vrij smalle straat met veel geparkeerde auto’s. De parkeerplaatsen in de Molenstraat zijn half op het voetpad, half op de rijweg gemaakt. De combinatie van deze geparkeerde voertuigen met fietsers, voetgangers én gemotoriseerd verkeer in beide richtingen, daar is de straat gewoon te smal voor. Al die functies verdrukken elkaar.”

Doorstroming

Dat dit proefproject de veiligheid van de zwakke weggebruiker ten goede zal komen, is dan ook niet de grootste bekommernis van de buurtbewoners. De vraag is of eenrichtingsverkeer inderdaad een betere doorstroming zal creëren op het drukke kruispunt met de Grote Steenweg.

“De Molenstraat wordt vaak gebruikt als sluipweg, net om de file aan de lichten in de Centrumstraat te vermijden”, klinkt het bij de buurtbewoners. “Door dit onmogelijk te maken, zal het daar enkel nog drukker worden.”

“Hierin speelt de categorisering van de wegen een stuk mee”, reageert burgemeester Lagrange. “Het lokaal en het zwaar verkeer moet de hoofdwegen volgen op het kruispunt Centrumstraat-Kerkstraat-Grote Steenweg. De Molenstraat is een lokale weg en die dient niet voor zwaar verkeer dat een file wil vermijden.”

“We willen als gemeentebestuur de mensen ook overtuigen om meer de fiets te nemen voor boodschappen of om naar school te gaan. Dit doen we deels door fietsen makkelijker en veiliger te maken maar ook door auto’s te ontmoedigen.”

Groen licht

“Het blijft een proefproject, we volgen de verkeerssituatie nauwlettend op door bijvoorbeeld te monitoren hoeveel auto’s er door kunnen per groen licht in de Kerkstraat. De eerste evaluatie zal pas na de zomervakantie zijn.

“Dan bekijken we of we deze maatregel blijvend maken en misschien meenemen bij de heraanleg van de Grote Steenweg in de toekomst”, besluit Michaël Vandemeulebroecke (Open Zulte), schepen van Mobiliteit.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier