Op vlak van recreatief fietsen blijft de e-bike het goed doen, zegt Joeri Dierick, standhouder bij Batavus. "De nieuwe doelgroep die we op de e-bike willen krijgen, zijn de mensen die aan woon-werkverkeer doen. Het model dat we hier zien, is een e-bike met een sportievere zithouding, om snel door het verkeer te kunnen laveren. Er ...

Op vlak van recreatief fietsen blijft de e-bike het goed doen, zegt Joeri Dierick, standhouder bij Batavus. "De nieuwe doelgroep die we op de e-bike willen krijgen, zijn de mensen die aan woon-werkverkeer doen. Het model dat we hier zien, is een e-bike met een sportievere zithouding, om snel door het verkeer te kunnen laveren. Er is een tendens om met middenmotors op de e-bike te werken, waardoor het gewicht mooi verdeeld is over de fiets. De omzet bij Batavus van e-bikes ligt ongeveer op zestig procent."Christoff De Rademaeker, standhouder bij Sparta, noemt zijn merk de trendsetter op vlak van e-bikes. "We kwamen in 2003 op de markt. Nieuw dit jaar is de ontwikkeling van een eigen middenmotor, de ion-middenmotor. Op het model M8I staan ook sterke remmen, de hydrobrakes. Dit type heeft acht versnellingen, ionondersteuning en een middenmotor."Op Velofollies wordt de gravelbike, een nieuwe fietscategorie die zich tussen een racefiets en een crossfiets situeert, voorgesteld. Marketing manager Geert De Craen geeft uitleg bij de alu gravel racer Strasbourg 71 van Merckx."De gravelbike is een totaal nieuw segment. In Amerika is dit al erg populair. Dit type fiets is een allrounder en biedt alle toepassingen van een koersfiets. De dikke banden maken het mogelijk om op een crossparcours te gaan fietsen met deze racefiets, zowel op grind als op asfalt. Een belangrijke toepassing van de gravelbike is woon-werkverkeer. Op de banden zit een speling van acht millimeter. de fiets is heel modulair, je kan er ook een bagagerek op plaatsen. Het is de meest modulaire allroundfiets voor zowel een crosstoepassing als een wegtoepassing."(ICK - Foto's ICK)