Doorgang Magdalenastraat via Appel weer open: “Werken liggen op schema”

Annelies Nollet

Na wat vertraging door het natte weer, is het nu toch eindelijk zover. Wie langs het kruispunt Appel van de Magdalenastraat naar de Hendrik Consciencestraat wil of omgekeerd, kan er opnieuw door. Ook voetgangers kunnen erlangs, fietsers blijven het best de omleiding langs Kortrijk Weide volgen. De handelszaken aan het kruispunt winnen aan zichtbaarheid en reageren opgelucht.

Kruispunt Appel is al sinds 18 november afgesloten voor het verkeer door de bouwwerken aan de wegtunnel onder de Zandstraat. Dinsdagavond werd de verbinding tussen de Magdalenastraat en de Hendrik Consciencestraat terug opengesteld. Het verkeer tussen het centrum en Marke hoeft dus niet langer om te rijden.

Openstelling eerder uitgesteld

De openstelling van de Magdalenastraat was eigenlijk al half december voorzien. De natte weersomstandigheden zorgden echter voor een onvoorziene vertraging. Drukproeven wezen uit dat door het natte weer de onderfunderingen niet voldoende konden uitharden. Die uitharding was essentieel om de weg te kunnen asfalteren en verder af te werken.

“Het weer was een vervelende spelbreker voor deze openstelling maar we zijn heel tevreden dat we vandaag deze belangrijke verkeersader opnieuw toegankelijk kunnen maken. Het zal wat aanpassen zijn de eerste dagen, maar we verwachten dat de situatie snel zal normaliseren. De verkeersdruk in Bissegem zal met het openstellen ook serieus verbeteren”, aldus Axel Weydts (SP.A), schepen van Mobiliteit en Openbare Werken. De schepen benadrukt wel dat de algemene werken aan de stationsomgeving nog steeds op schema liggen.

Twee jaar zelfde verkeerssituatie

Waar de afgelopen weken en maanden nogal eens verwarring ontstond omdat de verkeerssituatie aan het kruispunt Appel geregeld veranderde, blijft die nu voor minstens twee jaar hetzelfde, tot eind 2022.

De omleidingen die je kan volgen rond Kruispunt Appel.© Stad Kortrijk
De omleidingen die je kan volgen rond Kruispunt Appel.© Stad Kortrijk

De Burgemeester Lambrechtlaan (R36) is nog steeds onderbroken. De hoofdas wordt dus de verbinding Magdalenastraat – Beheerstraat in beide richtingen. Verkeer kan ook van de Magdalenastraat naar de Hendrik Consciencestraat en omgekeerd.

Linksafslaand verkeer van de Beheerstraat naar de Hendrik Consciencestraat wordt dan weer verboden. Auto’s met bestemming centrum dienen af te slaan in de Burg. Nolfstraat. Fietsers worden overal in beide richtingen toegelaten op de nieuwe (auto)doorsteek tussen de Magdalenastraat, de Beheerstraat en de Hendrik Consciencestraat.

“Maar er blijft wel een veilige omlegging voorzien voor fietsers en voetgangers via het fietstunneltje en Kortrijk Weide. Zeker voor kinderen is het absoluut aan te raden deze omleiding te blijven volgen”, zegt de schepen. “Als we zien dat fietsers voor te veel gevaarlijke situaties zorgen, zullen we fietsverkeer in de doorsteek toch verbieden.”

Voetgangers worden langs de Magdalenastraat en Beheerstraat geleid via twee zebrapaden Gemotoriseerd verkeer (inclusief bromfietsers) geraken van rotonde Panorama naar de Burgemeester Lambrechtlaan via de Aalbeeksesteenweg, de Burgemeester Felix De Bethunelaan, de Magdalenastraat, de Beheerstraat en de Meersstraat.

Van de Burgemeester Lambrechtlaan naar rotonde Panorama gaan ze via de Blekersstraat, de Beheerstraat, de Magdalenastraat, de Burgemeester Felix De Bethunelaan en de Aalbeeksesteenweg.

Veiligheidscampagne

“Geregeld stellen we vast dat weggebruikers de signalisatie negeren, wat voor onveilige situaties zorgt in de buurt van de werf. In weekends durven mensen zelfs gewoon de werf oversteken. Dat is natuurlijk levensgevaarlijk”, benadrukt coördinator van het stationsproject Isabel Cossement.

Een extra veiligheidscampagne bleek nodig.© AN
Een extra veiligheidscampagne bleek nodig.© AN

Daarom werd een veiligheidscampagne opgezet. Enkele cartoons kaarten de problemen op een luchtige manier aan en moeten de aandacht nog even aanscherpen.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.