De luchthaven vroeg en kreeg in 2015 een versoepeling van de bestaande milieuvergunning 2004-2024. Van de 1.080 toegelaten nachtbewegingen per jaar met een geluidscoëfficiënt QC 12 mochten er 180 een QC 26 hebben en dus meer lawaai maken. Volgens de actiegroep WILOO is QC 12 vergelijkbaar met iemand die op een meter afstand in de slaapkamer komt praten of een stofzuiger op de laagste stand, terwijl QC 26 het geluid is van een stofzuiger op de hoogste stand. De actiegroep voerde een jarenlange procedure tegen de versoepeling en kreeg in november vorig jaar uiteindelijk gelijk van de Raad van State. De milieuvergunning werd vernietigd en de luchthaven viel terug op de oude regeling. "Een ramp", vond luchthavenbaas Marcel Buelens toen in onze krant. Hij noemde WILOO een 'club van ouwe venten': "Die schlemielen maken de Oostendse economie kapot", haalde hij uit.
...

De luchthaven vroeg en kreeg in 2015 een versoepeling van de bestaande milieuvergunning 2004-2024. Van de 1.080 toegelaten nachtbewegingen per jaar met een geluidscoëfficiënt QC 12 mochten er 180 een QC 26 hebben en dus meer lawaai maken. Volgens de actiegroep WILOO is QC 12 vergelijkbaar met iemand die op een meter afstand in de slaapkamer komt praten of een stofzuiger op de laagste stand, terwijl QC 26 het geluid is van een stofzuiger op de hoogste stand. De actiegroep voerde een jarenlange procedure tegen de versoepeling en kreeg in november vorig jaar uiteindelijk gelijk van de Raad van State. De milieuvergunning werd vernietigd en de luchthaven viel terug op de oude regeling. "Een ramp", vond luchthavenbaas Marcel Buelens toen in onze krant. Hij noemde WILOO een 'club van ouwe venten': "Die schlemielen maken de Oostendse economie kapot", haalde hij uit.Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) nam nu een nieuwe beslissing, waardoor de regeling weer versoepelt. "De opgelegde milieuvoorwaarden worden consequent gerespecteerd", motiveert ze. "Het aantal klachten, gerelateerd aan geluidshinder door nachtvluchten met een QC van maximum 26, was in 2017 en 2018 laag tot zelfs onbestaande. De luchthavenexploitant stelt bovendien een duidelijk perspectief te hebben om tegen 2024 te evolueren naar een maximale QC 12 voor alle nachtelijke bewegingen."De nieuwe milieuvergunning maakt het de luchthaven weer mogelijk om, tussen 23 en 6 uur, 180 bewegingen per jaar van toestellen met een QC tussen 12 en 26 te ontvangen. Een cijfer dat de luchthaven in de praktijk niet haalt. In 2018 werden 779 nachtbewegingen genoteerd - er zijn er 1.080 toegelaten - en daarvan waren er 17 met een QC tussen 12 en 26, terwijl er dus 180 zijn toegelaten. En voor de duidelijkheid: landen en weer opstijgen, dat telt voor twee bewegingen."Toch was het verlies van de versoepelde regeling een een ramp voor ons", zegt Vanessa Flamez van de luchthaven Oostende-Brugge. "Wij hadden gesprekken met een potentiële bijkomende vrachtafhandelaar, maar die lagen stil sinds de vernietiging van onze vergunning. Nu we een nieuwe milieuvergunning hebben, zijn de gesprekken weer opgestart. Met een afhandelaar erbij kunnen we nieuwe vrachtmaatschappijen aantrekken. Dat is het verhaal van de kip of het ei. Ik heb geen glazen bol. Maar we hopen dat, zodra de afhandelaar toehapt, ook de klanten zullen volgen."REPLO, de actiegroep pro luchthaven, is blij met de beslissing van minister Schauvliege. "We zijn opgelucht dat het gezond verstand hier overheerst", zegt voorzitter Albert Doyen. "De luchthaven krijgt nu alle kansen om - binnen aanvaardbare milieunormen - verdere vrachtactiviteiten te ontplooien, die van absoluut socio-economisch belang zijn. We hopen dat nu een einde komt aan de langdurige en nutteloze saga met dure procedures en economische belemmeringen, waar alleen advocaten voordeel bij hebben.""Wij zien de noodzaak niet van nachtvluchten", reageert Jacques Denecker van WILOO. "Vergelijkbare luchthavens, zoals Maastricht, verwerken 80.000 ton per jaar (ter vergelijking: Oostende verwerkte in 2018 27.719 ton vracht, red.). Het probleem is dat Oostende daarvoor te ver verwijderd is van industriële centra." "Weinig of geen klachten? Mensen worden het moe altijd maar klacht in te dienen. En bovendien: wij werken preventief. De luchthaven slaagt er niet in veel trafiek aan te trekken, maar mocht dat lukken, dan zullen de mensen misschien wel wakker worden. We moeten ook de rendabiliteit van de luchthaven in vraag stellen. En de maatschappelijke opbrengst. Is het echt nodig groenten en fruit uit Egypte naar hier te halen? Net nu jongeren iets willen doen aan het klimaat? De kans is groot dat wij ook tegen deze milieuvergunning zullen procederen. Dat onze acties veel kritiek krijgen op sociale media? Dat weet ik niet, wij zitten niet op Facebook. Maar ik vermoed dat veel voorstanders van de luchthaven slecht geïnformeerd zijn. Of er niet in de buurt wonen. De luchthaven was er eerst, is vaak het argument. Maar dat is niet zo. De stad was er eerst. Het is een kwestie van degelijk bestuur. Iedereen heeft recht op een goede kwalitatieve nachtrust", besluit Jacques Denecker.