Diksmuide krijgt slechte punten voor fietsbeleid: “Enquête is niet representatief”

Gemeenteraadslid Luc Coupillie op de weg tussen Esen en Vladslo waar een fietspad gerealiseerd moet worden. © MVO
Redactie KW

De stad Diksmuide kreeg onlangs een stevige buis voor fietsbeleid. Dat is althans het verdict van de Fietsersbond en de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde. Daarmee bengelt Diksmuide in deze publieksbevraging aan de staart van het peloton. “Maar die enquête mist alle representativiteit”, verdedigt burgemeester Lies Laridon zich.

Burgemeester Lies Laridon nuanceert de zaken. “Het fietsrapport is door amper 67 mensen ingevuld op een totaal van 16.743 inwoners. Dit mist dus alle representativiteit. Daaruit conclusies trekken, is gewoon niet fair. Iedereen weet dat er ernstige inspanningen gebeurd zijn: het fietspad naar Pervijze, Klerken, Oudekapelle, Nieuwkapelle… De omgevingsvergunning voor het fietspad Rousdammestraat is gisteren in het schepencollege goedgekeurd. Bovendien werd in de laatste gemeenteraad goedgekeurd dat het historisch centrum van Diksmuide fietszone wordt. De wegmarkering en de borden moeten nog aangebracht worden.”

Rousdammestraat

Gedeputeerde Jurgen Vanlerberghe bevestigt het goede nieuws voor de Diksmuidse fietsers. “Het fietsfondsdossier in de Rousdammestraat zit op koers en de fietsrealisatie tussen Vladslo en Esen komt op gang”, vertelt hij. De aanvraag voor een omgevingsvergunning voor de Rousdammestraat is in maart ingediend en wordt eerstdaags verwacht. Ondertussen is het aanbestedingsdossier in opmaak bij de dienst mobiliteit van de provincie. Binnenkort kan dus overgegaan worden tot gunnen. Als alles volgens plan verloopt, is de realistische inschatting dat een veilige functionele fietsverbinding tussen Diksmuide en Veurne volgend jaar rond deze tijd een feit moet zijn.

“Er komt schot in de zaak rond het dossier van de fietsrealisatie tussen Vladslo en Esen”

Ook voor de fietsrealisatie tussen Vladslo en Esen is er positief nieuws. “Dit dossier was sinds 2012 geen millimeter opgeschoven”, aldus Jurgen Vanlerberghe. “Maar er komt nu toch schot in de zaak. Het grote probleem daar is dat het nieuwe fietspad op dezelfde hoogte moet gebracht worden van het bestaande wegdek. Deze ophoging dient gecompenseerd te worden in volume en nu zou ergens anders compensatie gevonden zijn. Ik ben erg hoopvol dat er nu een herstart komt van dit dossier.”

Hogere punten

“Wij hopen dat het lokale bestuur meer dan ooit op de kar springt van de provincie om tussen Vladslo en Esen eindelijk eens een veilige fietsverbinding te krijgen”, pikt raadslid Luc Coupillie in. “De punten voor fietsveiligheid zullen in een volgend rapport van de Fietsersbond met deze realisaties zeker in de goede richting opschuiven.”

(MVO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier