"Bij het project zijn drie partners betrokken: Waregem, Wielsbeke en het Federaal Agentschap De Vlaamse Waterweg nv", licht Schepen van Openbare Werken Philip Himpe toe. "In de gemeenteraad vragen wij dat de raadsleden zich akkoord verklaren met de overeenkomst zodat binnen afzienbare tijd de werken voor de aanleg van de brug kunnen starten, nadat er eerst een definitief ontwerp is voorgelegd. Eigenlijk gaat hier over een definitieve start van het project waarbij een brug voor fietsers wordt gebouwd over de Leie die de Waregemse deelgemeente Beveren-Leie zal verbinden met de Wielsbeekse deelgemeente Ooigem. De voorbije jaren ...

"Bij het project zijn drie partners betrokken: Waregem, Wielsbeke en het Federaal Agentschap De Vlaamse Waterweg nv", licht Schepen van Openbare Werken Philip Himpe toe. "In de gemeenteraad vragen wij dat de raadsleden zich akkoord verklaren met de overeenkomst zodat binnen afzienbare tijd de werken voor de aanleg van de brug kunnen starten, nadat er eerst een definitief ontwerp is voorgelegd. Eigenlijk gaat hier over een definitieve start van het project waarbij een brug voor fietsers wordt gebouwd over de Leie die de Waregemse deelgemeente Beveren-Leie zal verbinden met de Wielsbeekse deelgemeente Ooigem. De voorbije jaren werd daar al herhaalde keren over vergaderd en overleg gepleegd. Nu wordt dat dinsdagavond allemaal door een officiële overeenkomst bekrachtigd. Zeg maar: een papieren handdruk waardoor we er nu allemaal werk van gaan maken."Het akkoord legt onder andere vast wie wat zal betalen. En ook waar de fietsersbrug vertrekt en aankomt. "De Vlaamse Waterweg neemt 62,5 procent van de kosten voor zijn rekening. Waregem en Wielsbeke de resterende 37,50 procent", zegt Schepen Himpe. "Vergeet ook nog de subsidies niet die wij nog moeten krijgen. Daardoor wordt de factuur wat lichter. Een raming is er nog niet. Daarvoor is het eerst wachten op het ontwerp. Hetzelfde voor de timing van de werken. En ook de aannemer van de werken moet nog aangeduid. Dat zijn allemaal zaken die de komende tijd wel duidelijker worden."De fietsersbrug zal hoe dan ook nabij het historisch, beschermd Goed te Beaulieu in Beveren-Leie worden aangelegd om vanaf daar over de rivier te fietsen en te arriveren nabij Ooigem Bos. Voor het regionale toerisme wordt het alvast een grote opsteker en voor de fietsers een uiterst veilige verbinding. De streefdatum zou ergens rond halfweg 2021 draaien. In het verlengde van dit project wordt verderop de Leie richting Kortrijk de huidige verkeersbrug die de Ooigemstraat in Desselgem met de Desselgemstraat in Ooigem verbindt helemaal vernieuwd en opgetrokken zodat straks vrachtschepen er met drie containers hoog onderdoor kunnen. Maar eerst is het de intentie de fietsersbrug te realiseren.Een andere overeenkomst die dinsdagavond eveneens op tafel ligt is die tussen het Agentschap Wegen en Verkeer en Waregem voor de herinrichting van het op- en afrittencomplex van en naar de E17. Ook dat is al een oud dossier waarvan de eindresultaten van de studies en het ontwerp nog lang niet klaar zijn."In dat dossier moet er nog heel wat gebeuren maar dinsdagavond leggen wij de samenwerkingsovereenkomst met Wegen & Verkeer vast", zegt schepen Himpe. "Dat is het echte startpunt. Voor het overige kan ik alleen nog kwijt dat alles nog in voorstudie is." Wel liet Wegen en Verkeer eerder al weten dat de Regionale Mobiliteitscommissie op de herinrichtingsplannen voor het complex goedkeurde en dat er gekozen werd voor een type van herinrichting die een primeur zal zijn voor Vlaanderen. Het wordt een Diverging Diamond Interchange, een type verkeersafwikkeling die vooral in Amerika wordt gebruikt. Voor Waregem is het een primeur en kreeg het de naam De Vlecht mee. Het zal er vanuit de lucht ook zo uitzien.(Jan Decock)