Ronny Van Cutsem woont sinds februari in Oostende. Hij runt hier een communicatiebureau, gespecialiseerd in healthy en wellness. In zijn vorige thuishaven Aalst was Ronny voorzitter van de Fietsersbond. Drie weken geleden werd hij het slachtoffer van een aanrijding in Oostende en maandag was hij getuige van het ongeval van de jongen met zijn deelstep. Ronny wil meer reglementering voor deze nieuwe vervoermiddelen.
...

Ronny Van Cutsem woont sinds februari in Oostende. Hij runt hier een communicatiebureau, gespecialiseerd in healthy en wellness. In zijn vorige thuishaven Aalst was Ronny voorzitter van de Fietsersbond. Drie weken geleden werd hij het slachtoffer van een aanrijding in Oostende en maandag was hij getuige van het ongeval van de jongen met zijn deelstep. Ronny wil meer reglementering voor deze nieuwe vervoermiddelen."Ik wou oversteken aan Petit Paris en wachtte op het groen licht", herinnert hij zich. "Ik keek nog eens naar links en naar rechts, maar toen ik weer naar links wou kijken, lag ik bewusteloos op de grond en kon niet meer bewegen. Ik was aangereden op de rand van het voetpad en de rijweg. Mijn heup was gebroken en de ambulance moest mij komen halen. Ik moest geopereerd worden en ben zes weken inactief. Nu moet ik kine en ergo volgen om te revalideren. Dit ongeval heeft een heel grote impact op mijn leven."Door zijn bewusteloosheid weet Ronny niet door welk toestel hij precies werd aangereden: een elektrische fiets - snelheid: maximum 25km per uur - of een 'speed pedelec', een snelle elektrische fiets, die maximum 45km per uur mag rijden en als bromfiets gecatalogeerd staat. Maar ook bij de steps heeft hij levensgrote vragen. "Wat mij stoort is dat die steps te pas en te onpas overal voorbijsnorren en zonder enig reglement", zegt hij."De steps negeren het verkeersreglement en nemen het openbaar domein in zoals zij het willen. Je moet 18 jaar zijn om een deelstep te mogen gebruiken, maar wie controleert dat?", vraagt Ronny zich af. "Ik gebruik nu vaak de rolstoel en een onveiligheidsgevoel bekruipt mij, bijvoorbeeld op de zeedijk in Oostende. In andere badplaatsen zijn de scheidingen gemaakt, met hobbels of met zitbanken, tussen een strook voor voetgangers en een strook voor iets sneller verkeer, zoals elektrische fietsen, steps of gewone fietsen.""Brugge wil geen deelsteps invoeren vanwege de vele kasseien in het centrum. In Oostende ligt dat anders, maar de stad heeft toch de plicht om een reglement in het leven te roepen. Waar mogen de steps komen en waar niet? Er moet ook meer gesensibiliseerd worden. En de stad zou op zijn minst signalisatie moeten aanbrengen waar de steps mogen komen en waar niet. Ik woon op de Nieuwpoortsesteenweg vlak aan de bushalte Petit Paris. Ik moet me eerst in mijn portaal wegsteken alvorens ik de stap naar het voetpad durf zetten."De deelsteps zorgen ook voor politieke discussie. Op de Oostendse gemeenteraad interpelleerden zowel Reddy De Mey (Vlaams Belang) als Mohsin Abbas (SP.A-Stadsmakers). Reddy De Mey was negatief over het populaire mobiliteitsmiddel, volgens hem zijn veel Oostendenaars tegen. Mohsin Abbas is wél fan van de steps, maar stelde zich wel enkele vragen bij onder meer de recente prijsverhoging. "Sinds de vier maanden dat de steps geïntroduceerd zijn in Oostende, gebeurden er vijf ongevallen waarbij een proces-verbaal werd opgesteld", reageerde schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw (N-VA). "Dat gaat dan meestal over een step die is aangereden door een wagen. Er zijn dus veel minder ongevallen dan met pakweg fietsen. Of er veel klachten zijn? De uitbater Circ moet zelf een klachtenregister bijhouden en krijgt er ongeveer zes per dag. Dat gaat vooral over technische mankementen. De uitbater doet daar niet moeilijk over, zij betalen dan het geld van de gebruiker terug. De stad zelf ontving nog geen klachten. Akkoord, soms horen we mensen die de steps weg willen, maar daar hebben ze geen concrete reden voor en dat is dan ook geen concrete klacht."Björn Anseeuw gaf ook nog een paar cijfers mee: in de vier maanden gebruik werden er al 133.000 ritten geregistreerd. "70 procent daarvan gebeurt door vaste klanten. De resterende 30 procent zijn ritten voor één keer, vermoedelijk dus bezoekers. Opvallend is dat 33,35 procent van de ritten gebeurt tussen 6 en 10 uur 's morgens en we zien ook de omgekeerde beweging 's avonds na de werkuren. Het gebruik is dus ook vooral functioneel. En qua hinder volgt het bedrijf ook het gebruik dagelijks op. Zo kunnen ze inschatten hoeveel steps er die dag daadwerkelijk nodig zijn en is de hinder heel beperkt."(HH/GLO)