In West -Vlaanderen steeg het aantal afgeschafte Lijnritten van 12.915 (0,73%) in 2015 naar 30.287 (1,58%) in 2018, een stijging van maar liefst 17.372 ritten. Een meer dan stevige daling in het aanbod dus. "Een schrijnend personeelstekort en de desinvesteringen door de Vlaamse regering de voorbije jaren zijn hiervan de oorzaak", zegt Annick Lambrecht. "Als we de files echt weg willen en een inspanning leveren voor propere lucht moet dat dringend anders."
...

In West -Vlaanderen steeg het aantal afgeschafte Lijnritten van 12.915 (0,73%) in 2015 naar 30.287 (1,58%) in 2018, een stijging van maar liefst 17.372 ritten. Een meer dan stevige daling in het aanbod dus. "Een schrijnend personeelstekort en de desinvesteringen door de Vlaamse regering de voorbije jaren zijn hiervan de oorzaak", zegt Annick Lambrecht. "Als we de files echt weg willen en een inspanning leveren voor propere lucht moet dat dringend anders."Volgens het SP.A-parlementslid wordt De Lijn 'kapotbespaard'. "Deze week bleek nog dat managers en experts bij De Lijn massaal een andere job zoeken. Ook bij de chauffeurs is er een personeelstekort. Voor West-Vlaanderen is De Lijn op zoek naar maar liefst 27 chauffeurs. Het grootste tekort is er in de Kuststreek en de Westhoek.""63,5% van deze afgeschafte ritten had te maken met stakingen en dus niet zomaar met personeelstekort", reageert De Lijn. "Ook willen we benadrukken dat in 2018 bijna 99% van de voorziene ritten in West-Vlaanderen effectief uitgevoerd werd. Het aantal geschrapte ritten bedroeg vorig jaar 1,07%.De Lijn bevestigt dat er grote inspanningen gebeuren om het aantal geschrapte ritten te doen dalen. "In 2019 zijn er van januari tot augustus 8.538 ritten geschrapt in West-Vlaanderen. Elke rit die wegvalt is er een teveel maar dankzij de enorme inspanningen die De Lijn doet, valt er toch duidelijk een dalende trend te noteren."Die inspanningen ziet ook Minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Zij wijst op het actieplan om nieuwe chauffeurs aan te werven. "Van de 560 chauffeurs die nodig zijn over heel Vlaanderen, zijn er ondertussen al 450 aangeworven", aldus woordvoerder Philip De Hollogne van minister Peeters. "Die chauffeurs worden via opleiding en coaching bijgestaan. Zodra ze meedraaien in de dienstverlening zullen we automatisch minder stakingen krijgen en zal de vicieuze cirkel gestopt worden. Wij geloven dat De Lijn zo het aantal afgeschafte ritten kan terugdringen."Vervoersmaatschappij De Lijn wijst erop dat het beroep van chauffeur een knelpuntberoep is. "Bij De Lijn zetten we dan ook alle mogelijke middelen in om chauffeurs aan te trekken. Daarnaast hebben we acties op touw gezet om te zorgen voor een verbeterde en vlottere doorstroom van kandidaat-chauffeurs. Verder is de directie met de vakbonden ook overeengekomen om in de nieuwe CAO een aantal maatregelen op te nemen die het beroep van chauffeur aantrekkelijker maken zoals het belonen van flexibiliteit, extra keuzemogelijkheden voor chauffeurs bij de opmaak van hun maandplanning, bijkomende inspanningen voor de opmaak van bioritme-vriendelijke dienstroosters, enzovoort", legt De Lijn uit. Maar Annick Lambrecht verwacht duidelijk extra inspanningen. "Het is duidelijk meer dan vijf na twaalf voor De Lijn. Als het ons menens is om de files weg te werken en onze kinderen propere lucht te gunnen dan is het hoog tijd dat we opnieuw investeren in ons openbaar vervoer en mensen zekerheid geven op stipte, betrouwbare en betaalbare bussen en trams", zegt ze. "Het gloednieuw Vlaams regeerakkoord belooft niet veel goeds, maar hopelijk kunnen deze cijfers de kersverse minister van Mobiliteit Peeters op andere gedachten brengen."