In alle andere kustgemeenten blijft minstens één Lijnwinkel open, behalve in Bredene waar alle winkels gesloten blijven. En dat kan niet, vindt het gemeentebestuur. "Ten eerste worden we hiervan zeer laattijdig op de hoogte gebracht. Wellicht wil De Lijn op deze manier vermijden dat er door ons nog wordt gereageerd", zegt schepen Kristof Vermeire, die namens het gemeentebestuur in de vervoerregio zetelt.
...

In alle andere kustgemeenten blijft minstens één Lijnwinkel open, behalve in Bredene waar alle winkels gesloten blijven. En dat kan niet, vindt het gemeentebestuur. "Ten eerste worden we hiervan zeer laattijdig op de hoogte gebracht. Wellicht wil De Lijn op deze manier vermijden dat er door ons nog wordt gereageerd", zegt schepen Kristof Vermeire, die namens het gemeentebestuur in de vervoerregio zetelt. "Maar Bredene is kwaad dat alle Lijnwinkels in Bredene zomaar én zonder overleg worden gesloten. Op welke basis werd deze beslissing genomen? In alle andere kustgemeenten wordt een aantal Lijnwinkels wél behouden. Zelfs op plaatsen waar het minder druk is dan in Bredene. Waarom worden dan alle winkels in Bredene gesloten", vraagt schepen Vermeire zich af. Een telefoontje naar de woordvoerder levert nochtans meteen een duidelijk antwoord op. "We zetten met De Lijn, net als andere openbare vervoersmaatschappijen, in op digitalisering", legt woordvoerder Karen Van der Sype uit. "Dat doen we onder meer met ticketautomaten die we installeren in heel Vlaanderen, en dus ook aan de kust. Die hebben als voordeel dat ze 24 op 24 en zeven dagen op zeven beschikbaar zijn. De Lijnwinkels die in Bredene werden afgeschaft worden uiteraard ook vervangen door een ticketautomaat. De reden voor de sluiting is te zoeken bij de rentabiliteit. In Bredene draaiden ze vooral in juli en augustus. Het klopt dat andere kustgemeenten wel nog minstens één Lijnwinkel behouden, maar die zijn ook rendabel in andere schoolvakanties. Na de zomer wordt de huidige situatie geëvalueerd en desnoods bijgestuurd." Over de laattijdigheid van de beslissing kon de woordvoerder zich niet uitspreken. "We zijn niet op de hoogte van de toedracht daarvan", klinkt het. "Gemeentebesturen en De Lijn worden verondersteld partners te zijn en via de vervoerregio zou er vanuit de gemeenten meer inspraak moeten zijn over hoe het openbaar vervoer wordt georganiseerd. Maar tijdens de bijeenkomst van de vervoerregio vorige week werd met geen woord gerept over de sluiting van de Bredense Lijnwinkels. De Lijn neemt blijkbaar liever beslissingen zonder overleg", verduidelijkt schepen Kristof Vermeire. "Lijnwinkels zijn trouwens voor een kustgemeente meer dan alleen maar verkooppunten voor vervoersbewijzen. Naast de ticketverkoop zijn het ook belangrijke informatiepunten voor toeristen. Enkele jaren geleden werden alle Lijnwinkels trouwens nog vernieuwd en nu vernemen we dat er zelfs al wordt bekeken om in de toekomst de Lijnwinkels te verwijderen of aan te passen naar schuilruimte. Onbegrijpelijk", besluit schepen Kristof Vermeire.