Alle genodigden kregen een rondleiding op het terrein in de Haiglaan dat plaats biedt aan 46 chauffeurs, één bediende en twee technici. Daarnaast is er ook plaats voor 18 standaardbussen, 4 gelede bussen en 17 belbussen. De stelplaats heeft een eigen onderhoudscentrum, tankstraat en wasstraat.
...

Alle genodigden kregen een rondleiding op het terrein in de Haiglaan dat plaats biedt aan 46 chauffeurs, één bediende en twee technici. Daarnaast is er ook plaats voor 18 standaardbussen, 4 gelede bussen en 17 belbussen. De stelplaats heeft een eigen onderhoudscentrum, tankstraat en wasstraat."De stelplaats voldeed niet langer aan de huidige normen", vertelt Roger Kesteloot, algemeen-directeur van De Lijn. "Onder meer de kantoren, het onderhoudscentrum voor bussen en de parkeerverhardingen waren verouderd. De Lijn schreef dan ook een aanbesteding uit voor de volledige renovatie van de stelplaats. Aangezien de stelplaats in gebruik zou blijven tijdens de renovatie, was het belangrijk dat de werken gefaseerd zouden gebeuren. Dit gebeurde in vier hoofdfases. De werken zijn gestart midden februari 2016 en waren voltooid tegen eind oktober 2019. In die periode bleven we vanuit de stelplaats opereren met 10 lijnbussen en met de bediening van 10 belbusregio's. De werken gebeurden in overleg met de omwonenden? want de locatie bevindt zich dichtbij een bewonerscentrum."Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit: "Bij de renovatie van de stelplaats werd veel aandacht besteed aan duurzaamheid, efficiëntie en milieuvriendelijkheid. Aangezien het belangrijk is om doordacht om te springen met energie en water werd er gekozen voor maximale waterbuffering en recuperatie van het regenwater, onder andere via regenwaterputten en bufferbekkens. De nieuwe wasinstallatie voor de bussen heeft ook een biologische waterzuiveringsinstallatie met 90 procent waterrecuperatie en het energieverbruik van de stelplaats wordt door meer dan 25 procent hernieuwbare energiebronnen geleverd zoals zonnepanelen en warmtepompen. Verder is de betonverharding voor de busparkeerplaatsen vloeistofdicht en voldoen de gebouwen en infrastructuur aan alle nieuwe energienormen en milieu-eisen."Minister Lydia Peeters benadrukte dat de vernieuwde site, waarin ruim 5 miljoen geïnvesteerd werd, zowel letterlijk als figuurlijk een groene stelplaats is. "Met zijn geluidswand met klimop, de bodembedekkers en het laag struikgewas en ook dankzij de hernieuwbare energiebronnen zoals zonnepanelen en warmtepompen, de biologische waterzuiveringsinstallaties en de maximale waterbuffering en recuperatie van regenwater kunnen we terecht spreken van een groene stelpaats", aldus minister Peeters."Het stadsbestuur van Ieper is erg tevreden met deze renovatie", stelt burgemeester Emmily Talpe. "Een sterk aanbod aan openbaar vervoer is voor onze regio van groot belang. De investering in deze stelplaats is dan ook een goede zaak. Bij de verbouwingswerken werd de kenmerkende historische gevel van het hoofdgebouw bewaard. De gevel is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Het oorspronkelijke gebouw 'buurtstatie Yperen-station d'Ypres' werd gebouwd tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog als tramstation van de voormalige lijn Ieper-Veurne. Dit is een stelplaats met een verhaal", besluit Emmily Talpe. (EG)