De Haan en Blankenberge pakken parkeeroverlast Harendijke verschillend aan

© WK WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

In de Bremwijk in Harendijke wordt door het Blankenbergse stadsbestuur een nieuwe blauwe zone gerealiseerd, mét het systeem van bezoekerskaarten dat ook elders in de stad werd ingevoerd. De stad doet dit om de parkeeroverlast in de wijk in te dijken, maar aangezien Harendijke vooral op grondgebied Wenduine ligt, lijken de problemen daarmee slechts gedeeltelijk van de baan. Gemeente De Haan kiest voor een andere aanpak.

“Er was inderdaad overleg met de buurgemeente, maar de blauwe zone is voor ons geen optie. Vooreerst omdat die handhaving – Blankenberge werkt met een privéfirma, wij niet – niet zo evident is, maar ook omdat we in De Haan voor een uniforme blauwe zone-regeling kozen met maximum 1 uur parkeren. Dat is voor de bewoners daar uiteraard niet aangewezen”, licht schepen van Mobiliteit Marleen De Soete (Samen Vooruit) toe.

Gemeente De Haan is wel van plan om in de wijk enkel nog plaatselijk verkeer toe te laten. “De zoneborden moeten nog aangebracht worden, maar de politieverordening is al aangepast. We gaan er nu eerstdaags nog over communiceren met een bewonersbrief, en tegen de paasvakantie zou de regeling in voege moeten treden”, aldus de schepen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier