Volgens Kamerlid en eerste schepen Daphné Dumery (N-VA) is er nood aan extra treinen in Blankenberge. "In het toeristisch seizoen worden er - terecht - heel wat extra treinen ingezet. Maar onze eigen pendelaars smeken ook al jaren voor extra treinen buiten het seizoen", zegt ze. Vooral het aanbod vroege en late treinen kan volgens Dumery beter. "Zo vertrekt een eerste trein in het weekend pas om 7.45 uur. Tijdens een werkweek vertrekt een eerste trei...

Volgens Kamerlid en eerste schepen Daphné Dumery (N-VA) is er nood aan extra treinen in Blankenberge. "In het toeristisch seizoen worden er - terecht - heel wat extra treinen ingezet. Maar onze eigen pendelaars smeken ook al jaren voor extra treinen buiten het seizoen", zegt ze. Vooral het aanbod vroege en late treinen kan volgens Dumery beter. "Zo vertrekt een eerste trein in het weekend pas om 7.45 uur. Tijdens een werkweek vertrekt een eerste trein om 5.54 uur, net te laat voor zij die een vroege shift moeten beginnen." "De laatste trein met aansluiting naar Blankenberge vanuit Antwerpen-Centraal is om 20.06 uur, de laatste trein vanuit Brussel vertrekt om 20.44 uur. Studenten die in Gent avondles hebben, geraken dan niet meer thuis en voor zij die werken in een late shift, is dat al helemaal onmogelijk", stelt ze. De spitsuurtreinen zijn volgens Dumery dan weer slecht gespreid. "Ook is er maar één 's morgens en één 's avonds. Daar het treinaanbod echter geen gemeentelijk bevoegdheid is, heb ik nu in de Kamer op betere verbindingen aangedrongen. We zetten in Blankenberge alles in op het aantrekken van jonge gezinnen dus moeten we er ook voor zorgen dat onze stad optimaal bereikbaar is met het openbaar vervoer. Tot mijn grote spijt heb ik echter moeten vaststellen dat de federale minister van Mobiliteit François Bellot (MR) niets aan het probleem kan doen", besluit Dumery. Met andere woorden wil de NMBS het treinaanbod niet uitbreiden. "De redenen die de maatschappij hiervoor aanhaalt, zijn onder meer dat het aanbod bepaald wordt op basis van de bezetting in het verleden, en dat de piekuurtreinen in het globale treinverkeer moeten ingepast worden. Ook rekening houdend met het goederenverkeer dat vanuit Brugge naar Blankenberge, Knokke en Zeebrugge rijdt. Al deze treinen rijden vanuit Brugge, een deel rijdt immers nog op gemeenschappelijke spoorlijnen. Er moet dus rekening worden gehouden met de beschikbaarheid van de benodigde spoor- en stationsinfrastructuur waardoor het niet altijd mogelijk zou zijn om alle treinen op het ideale rijpad in te plannen", aldus Dumery, die daarom een opvallende oproep doet. "Al wie hier belang bij heeft, mag het mij laten weten. Alleen zo kunnen we de NMBS misschien nog overtuigen", klinkt het.(WK)