Tram 6042 is een BN 6000-tram uit de jaren '80. Het is maar één van de 46 kusttramvoertuigen langs onze Belgische kust. Maar het is wel een speciale. Twee miljoen kilometer is tenslotte niet niets. "De huidige generatie trams dateren allemaal uit de jaren '80", vertelt perswoordvoerder van De Lijn, Karen Van der Sype. "De kusttramvoertuigen verschillen niet van dezelfde generatie trams in pakweg Gent of Antwerpen. Maar er moet uiteraard wel rekening gehouden worden met de maritieme omgeving aan de kust. Er is in de eerste plaats het vele zand, maar ook het zout van de zee speelt een bepalende rol in de slijtage. Ze hebben een negatieve impact op de tramstellen. Die factoren zijn er echter niet in een stedelijke omgeving zoals Gent of Antwerpen. Onze kusttrams krijgen het dus zeker zwaarder ...

Tram 6042 is een BN 6000-tram uit de jaren '80. Het is maar één van de 46 kusttramvoertuigen langs onze Belgische kust. Maar het is wel een speciale. Twee miljoen kilometer is tenslotte niet niets. "De huidige generatie trams dateren allemaal uit de jaren '80", vertelt perswoordvoerder van De Lijn, Karen Van der Sype. "De kusttramvoertuigen verschillen niet van dezelfde generatie trams in pakweg Gent of Antwerpen. Maar er moet uiteraard wel rekening gehouden worden met de maritieme omgeving aan de kust. Er is in de eerste plaats het vele zand, maar ook het zout van de zee speelt een bepalende rol in de slijtage. Ze hebben een negatieve impact op de tramstellen. Die factoren zijn er echter niet in een stedelijke omgeving zoals Gent of Antwerpen. Onze kusttrams krijgen het dus zeker zwaarder te verduren. De onderdelen dienen vaker vernieuwd en gereviseerd te worden en er gaat extra aandacht naar het tegengaan van mogelijke corrosievorming. Dat een tram van de jaren '80 in een kustomgeving nog steeds in goede staat is zodat hij maar liefst 2 miljoen kilometer behaalt, is zonder meer een uitzonderlijke prestatie. Het stopt ook niet, want de tram is nog steeds in uitstekende conditie en rijdt gewoon verder op het kusttramtraject."Karen schrijft de uitzonderlijke prestatie volledig op het conto van de toewijding en het uitmuntende onderhoud van hun gepassioneerde technici. Glenn Lambrecht (43) werkt sinds januari 2001 bij De Lijn. Eerst als mecanicien, de laatste zes jaar kreeg de functie de naam 'technicus'. Sinds enkele jaren heeft hij ook een leidinggevende functie in de werkplaats. De passie voor de job steekt Glenn allerminst onder stoelen of banken. "Ik zou het zo opnieuw doen", vertelt hij als we hem vragen of hij zijn leven op de arbeidsmarkt liever anders had gezien. "Ik werkte eerst een jaar in het groot herstel en werk nu bijna 19 jaar in het onderhoud. Ik studeerde af als lasser en kwam eigenlijk toevallig bij De Lijn terecht. Na mijn studies kreeg ik telkens korte contracten en ging daarom bij Defensie aan de slag als beroepsmilitair. Toen ik een vacature zag bij De Lijn, besloot ik mijn kans te wagen. Het was dicht bij huis en het leek me wel iets voor mij. Wat de vereisten zijn om als technicus aan de slag te gaan? Vooral inzicht is belangrijk. Het is een technologie die nooit stilstaat. De kusttram werkt vooral pneumatisch (via luchtdruk, red.), maar de laatste jaren kwam daar ook heel veel elektriciteit aan te pas." Het Oostendse team van technici in de loods van De Lijn in de Nieuwpoortsesteenweg vertrekt naar eigen zeggen nooit met tegenzin naar hun job. Ze zijn gepassioneerd en toegewijd en dat merk je van zodra je de stelplaats binnen wandelt. Ook Steve Van Holder (34) is een van de mannen die de tramstellen rijdende houden. "Het vergt een enorme verantwoordelijkheid. Tenslotte rijden die trams dagelijks rond met heel veel mensen. Als wij onze job niet goed uitvoeren, dan kan dat misschien mensenlevens kosten", vertelt Steve. "Wat onze job zo speciaal maakt? Net die verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de tram onderhouden blijft. Die twee miljoen kilometers zijn voor ons het perfecte bewijs dat we onze job goed doen. Het geeft ons een soort van erkenning voor het werk dat we dagelijks leveren. En net als Glenn zie ik mezelf niets anders doen. We hebben ook een goede teamspirit en zijn waarschijnlijk de enige brigade die drie keer per jaar samen iets doet. Daar staan we op. We zien elkaar heel wat uren tijdens het uitoefenen van onze job, dan kunnen we maar beter goed overeenkomen, toch? En dat goed overeenkomen resulteert in het goed uitoefenen van onze job. Een goede werksfeer creëert mogelijkheden.""Wie dus van trams houdt en een technisch profiel heeft zoals mechanica, elektronica of elektriciteit, kan altijd solliciteren. We zijn nog steeds op zoek naar extra technici", besluit Karen Van der Sype.