Een van de twee hydraulische cilinders van Dampoortbrug I is dringend aan vervanging toe. Deze cilinders zijn belangrijke onderdelen van het bewegingsmechanisme van de brug. De werken starten op maandagochtend 4 januari en zullen zonder onvoorziene omstandigheden afgerond worden op vrijdag 8 januari.
...

Een van de twee hydraulische cilinders van Dampoortbrug I is dringend aan vervanging toe. Deze cilinders zijn belangrijke onderdelen van het bewegingsmechanisme van de brug. De werken starten op maandagochtend 4 januari en zullen zonder onvoorziene omstandigheden afgerond worden op vrijdag 8 januari. Om de herstellingswerken te kunnen uitvoeren, moet de brug in geopende stand vastgezet worden. Daardoor is de brug ontoegankelijk voor alle verkeer, ook voor fietsers en voetgangers. Om de hinder zo beperkt mogelijk te houden worden enkele minderhinder-maatregelen genomen. Zo is er een duidelijke omleiding en bijhorende signalisatie voorzien. Op de dynamische verkeersinformatieborden wordt aangegeven dat Dampoortbrug I onderbroken is. Wanneer ook Dampoortbrug II opengedraaid is om het scheepvaartverkeer door te laten, worden de Warandebrug en de Kruispoortbruggen niet gedraaid zodat weggebruikers niet al te ver moeten omrijden. De werfzone wordt zo klein mogelijk gehouden zodat de doorstroming van het verkeer op de R30 steeds gegarandeerd blijft.De werken aan de Dampoortbrug passen binnen een groter onderhoudsproject. In de loop van 2016 worden ook hydraulische cilinders van de Steenbruggebrug, Dampoorbrug II, Katelijnepoortbrug en de Boudewijnbrug vervangen. Door de bruggen duurzaam te onderhouden, worden onverwachte onderbrekingen of onveilige situaties, met veel hinder voor scheepvaartverkeer en wegverkeer, zoveel mogelijk voorkomen. De hinder is afhankelijk van brug tot brug. Waar mogelijk wordt ook 's nachts en/of tijdens het weekend gewerkt om de hinder steeds zo beperkt mogelijk te houden.