Het project voorziet dat het Damse stedelijk voertuigenpark overschakelt op elektrisch rijden en waarbij de inwoners de e-auto's kunnen huren. Zo kan de stad samen met haar inwoners een stap zetten in de vermindering van de uitstoot van het broeikasgas CO2. Elektrische auto's zijn namelijk veel zuiniger met energie dan klassieke benzine en dieselauto's. Bovendien kunnen ze rijden op groene stroom, afkomstig van hernieuwbare bronnen zoals zon en wind.
...

Het project voorziet dat het Damse stedelijk voertuigenpark overschakelt op elektrisch rijden en waarbij de inwoners de e-auto's kunnen huren. Zo kan de stad samen met haar inwoners een stap zetten in de vermindering van de uitstoot van het broeikasgas CO2. Elektrische auto's zijn namelijk veel zuiniger met energie dan klassieke benzine en dieselauto's. Bovendien kunnen ze rijden op groene stroom, afkomstig van hernieuwbare bronnen zoals zon en wind.Uit onderzoek blijkt dat in Damme maar liefst 42 procent van de CO2-uitstoot te wijten is aan het transport. "In deze sector valt dan ook de meeste CO2-reductie te behalen", geeft milieuschepen Bart Desutter aan. "Op vandaag beschikt de stad over geen enkele elektrische auto maar dat willen we veranderen. Eandis stelde al eens een elektrisch proefvoertuig ter beschikking en dit werd door ons stadspersoneel heel positief onthaald. We willen nu, gespreid over maximaal vier jaar, ons dienstwagenpark vergroenen en ook onze bevolking de kans geven te genieten van elektrisch rijden."De stad werkte een project uit ten belope van 250.000 euro, waarvan 187.500 euro uit het Klimaatfonds kan gesubsidieerd worden. Hiermee koopt de stad zelf elektrische wagens aan die afgestemd zijn op de gebruikswensen van de stedelijke diensten. Dit levert een gediversifieerd wagenpark op samengesteld uit kleine en grote personen- en bestelwagens. De eerste generatie elektrische auto's had maar een beperkte actieradius tussen twee laadbeurten maar dat probleem is intussen van de baan. De nieuwste e-auto's rijden minstens 250 kilometer voor ze moeten worden opgeladen."De aanschaf van elektrische voertuigen is nu nog duurder dan de aankoop van vergelijkbare traditionele voertuigen. Anderzijds zijn de brandstof- en onderhoudskosten beduidend lager. Dit maakt dat elektrisch rijden kostenefficiënt is als er voldoende kilometers met deze voertuigen worden gereden. Een voldoende hoog aantal kilometers - we mikken op 20.000 km per jaar - is haalbaar door het gedeeld gebruik van de wagens door de stadsdiensten en de gezinnen", argumenteert schepen Bart Desutter. Het is de bedoeling dat gezinnen uit Damme de elektrische wagens kunnen gebruiken als de stadsdiensten ze niet nodig hebben, dus vooral 's avonds en in het weekend. De gebruiker betaalt hiervoor een vergoeding. Het gebruik van een deelwagen is aanzienlijk goedkoper dan de aankoop en het gebruik van een eigen wagen. Het is een prima alternatief voor gezinnen die maar af en toe een auto nodig hebben.In grote steden lopen er al autodeelprojecten met organisaties zoals Cambio, maar dat is in een plattelandsgemeente met 8 verschillende woonkernen niet haalbaar. Geen enkele organisatie zal dergelijk project opstarten omdat een intensief en rendabel gebruik van deelauto's niet gegarandeerd is. De standplaatsen van de deelauto's zouden zich in de deelgemeenten Sijsele, Moerkerke en Damme bevinden zodat een Dams gezin op relatief korte afstand van de eigen woning een deelauto kan vinden. Het project zorgt er ook voor dat de lokale bevolking op een laagdrempelige manier kennis maakt met de voordelen van elektrisch rijden. De deelauto wordt dan een testauto en dit kan helpen om de overstap naar elektrisch rijden met een eigen auto definitief te zetten. Het stadsbestuur gaat er niet van uit dat de Dammenaar massaal z'n auto aan de kant schuift, maar verwacht dat velen zullen afzien van de aankoop een tweede wagen.Begin 2019 verdeelt Vlaanderen de subsidiepot. Stad Damme is ervan overtuigd een ijzersterk project te hebben en hoopt dan ook binnen de prijzen te vallen.(Foto Flickr)