Snelheidsduivels riskeren boete door trajectcontrole in centrum Wingene

Burgemeester Lieven Huys (CD&V): "Geen enkele inwoner zou uit de lucht mogen vallen als de eerste boetes verstuurd worden.” © (Foto Gemeente Wingene)
Kjenta Vangampelaere
Kjenta Vangampelaere Medewerker KW

De installatie van drie ANPR-camera’s kondigt de komst van de trajectcontrole in het centrum van Wingene aan. “Door de naleving van de zone 30 af te dwingen en doorgaand verkeer te ontraden, verhogen we de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in het centrum van onze gemeente”, zegt burgemeester Lieven Huys (CD&V).

De komende maanden worden de ANPR-camera’s afgeregeld en uitgebreid getest. Vanaf 1 januari 2022 riskeren snelheidsduivels een boete. Tijdens die periode zal de gemeente alle inwoners goed informeren over de trajectcontrole. “We willen de komst van de camera’s duidelijk kaderen zodat iedereen ook begrijpt waarom ze er hangen. Geen enkele inwoner zou uit de lucht mogen vallen als de eerste boetes verstuurd worden”, benadrukt burgemeester Lieven Huys. Wingene investeert 233.000 euro in de trajectcontrole.

Laatste maatregel

Op het kruispunt van de Beernemstraat en de Beernemsteenweg, op het kruispunt van de Tieltstraat met de Heilig Sacramentstraat, en op het kruispunt aan residentie Den Anker zijjn deze week ANPR-camera’s geïnstalleerd. “Wie een van de hoofdassen gebruikt om door het centrum van Wingene te rijden, wordt dus sowieso gecontroleerd op snelheid. Na grondig onderzoek bleek een permanente snelheidscontrole op verschillende wegen de beste optie”, vertelt burgemeester Lieven Huys.

“De Beernemstraat werd eerder al verkeerstechnisch aangepast. Het wegbeeld werd versmald en er kwamen fietssuggestiestroken.” Al bleken die inspanningen niet het gewenste effect te hebben. “Uit bijkomende snelheidsmetingen bleek dat een op de vijf bestuurders nog steeds te snel reed in het centrum van Wingene.”

Flitscamera geen oplossing

“Een flitscamera zorgt slecht voor een plaatselijke verlaging van de snelheid, waardoor we uiteindelijk gekozen hebben voor een permanente trajectcontrole.” De gemeente is ervan overtuigd dat de trajectcontrole noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat de zone 30 nageleefd wordt en om doorgaand verkeer zo veel mogelijk uit het centrum te weren.

“Onaangepaste snelheid is een belangrijke oorzaak van verkeersonveiligheid en blijft een van de hoofdoorzaken van dodelijke verkeersongevallen. We willen alles op alles zetten om onze kwetsbare weggebruikers zo goed mogelijk te beschermen.”

GAS-boetes

Snelheidsovertredingen die door de trajectcontrole worden vastgesteld, zullen leiden tot gemeentelijke administratieve geldboetes (GAS). “De inkomsten van de boetes, waarbij het laagste bedrag vastligt op 53 euro, investeren we als gemeente in mobiliteit, veiligheid en algemeen beleid”, zegt de burgemeester. Zware verkeersovertredingen worden nog altijd strafrechtelijk afgehandeld door het openbaar ministerie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier