Twee jaar gewacht op trajectcontrole: na drie dagen al ruim 100 chauffeurs beboet

©Seel Seynhaeve
©Seel Seynhaeve
Olaf Verhaeghe

Dik twee jaar nadat alle camera’s voor de trajectcontrole langs de Doornikserijksweg tussen Bellegem en Kooigem werden geïnstalleerd, is het systeem sinds dit weekend eindelijk geactiveerd. De trajectcontrole kwam er na een dodelijk verkeersongeval maar de aansluiting op het platform van de federale politie liet op zich wachten. In de eerste drie dagen liepen al meer dan 100 chauffeurs tegen de lamp.

Al twee jaar is er langs de Doornikserijksweg tussen het Bellegems Friethuisje en de grens van Kooigem een trajectcontrole voorzien. Alleen werkte die nog niet. Daar is afgelopen weekend verandering in gekomen, tot vreugde van het stadsbestuur.

Gevaarlijkste invalsweg

De beslissing om de trajectcontrole te installeren kwam er na een zwaar verkeersongeval in de zomer van 2018. Een bestuurder raakte aan 110 kilometer per uur – op de Doornikserijksweg is maximaal 70 per uur toegelaten – een middengeleider en ging van de weg af. De vader en een kindje van zes jaar overleefden de zware klap niet. Ook twee andere kinderen raakten levensgevaarlijk gewond.

Het dodelijke ongeval was al het veertigste (!) in vijf jaar tijd, waarvan de helft met gewonden. De N50 in het zuiden van Kortrijk bleek de gevaarlijkste invalsweg naar de stad.

Over een traject van 3,2 kilometer werden in totaal acht ANPR-camera’s (camera’s met nummerplaatherkenning, red.) geplaatst. Hoewel de camera’s er dus al lang staan, geijkt waren door Proximus en zowel door de stad Kortrijk als de politiezone Vlas als prioriteit werden beschouwd, liet de aansluiting en correcte configuratie op het nationale AMS-platform van de federale politie op zich wachten.

Knoop ontward

Een zeer complexe oefening, zo bleek. Huidig minister van Justitie en titelvoerend burgemeester van Kortrijk Vincent Van Quickenborne (Open VLD) zette zich in op het ontwarren van de knoop. Amper een maand na het aanstellen van een specifieke projectbeheerder kan de eerste trajectcontrole nu worden geactiveerd. Ook andere projecten die liggen te wachten, komen snel aan de beurt.

Vincent Van Quickenborne is alvast tevreden met de activering. “Fantastisch werk, dankzij de goede samenwerking tussen de lokale politie en de federale politie zijn de laatste obstakels nu snel en kordaat weggewerkt”, zegt hij. “In een amper één maand tijd is een moeilijk dossier opgelost en kunnen we ook de overige trajectcontroles aansluiten.”

Waarnemend burgemeester van Kortrijk Ruth Vandenberghe (Team Burgemeester) treedt met lovende woorden minister Van Quickenborne volmondig bij. “Twee jaar zat dit dossier muurvast. Chapeau voor Vincent dat hij dit dossier op enkele weken recht kreeg getrokken. Wij zijn ongelooflijk blij te horen dat we eindelijk gebruik kunnen maken dan deze trajectcontrole.”

100 boetes op drie dagen

Dat de trajectcontrole meteen haar nut bewijst, is een understatement. Afgelopen zondag traden de camera’s effectief in werking, amper drie dagen letter staat de teller op ruim 100 pv’s voor te snel rijden. De boetes worden niet uitbetaald aan Kortrijk, maar komen bij het nationaal Verkeersveiligheidsfonds terecht. Met het geld worden projecten rond verkeersveiligheid ondersteund.

“Studies bewijzen dat de trajectcontrole langs de E40-snelweg het aantal ongelukken met meer dan 40 procent doet dalen”, zegt ook schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). “Een permanente snelheidsvermindering zorgt voor meer veiligheid van alle weggebruikers, zowel voor auto’s als fietsers. Dat komt iedereen op de weg ten goede.”