Lo-Reninge gaat samen met Veurne in zee voor trajectcontrole in dorpskernen

Vlnr. burgemeester Lode Morlion, Toon Fonteyne (commissaris / Directeur Operaties PZ Spoorkin) en Wout Cornette (schepen van o.a. verkeer en verkeersveiligheid). © (Foto MVQ)
Myriam Van den Putte
Myriam Van den Putte Journaliste Het Wekelijks Nieuws

Op de gemeenteraad werd beslist dat ook Lo-Reninge zal instappen in het project ‘Trajectcontrole as a service’ waarbij ANPR-camera’s zullen worden ingezet om kleine snelheidsovertredingen in de dorpskernen van Lo-Reninge vast te stellen en te beboeten met een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS).

Wout Cornette, schepen van verkeer en verkeersveiligheid lichtte toe: “Het beteugelen van snelheidsovertredingen in onze dorpskernen en het ontmoedigen van sluipverkeer is al lang een van de basisdoelstellingen van ons mobiliteitsbeleid. Op de infomarkten in november 2019 werd dit als een van de grootste bekommernissen door de bevolking naar voren geschoven. Terecht werd dit in ons plan ‘Verkeersveiligheid’ opgenomen. Een haalbaarheidsstudie zal de precieze afbakening vorm geven. Als stadsbestuur denken wij vooral aan de doortocht N364 in het centrum van Lo, van de Hogeburgstraat tot en met de Ooststraat, en de Zuidstraat. In centrum Reninge aan de doortocht Dorpplaats, richting Noordschote en Ieperstraat. In centrum Noordschote aan de Middelstraat en in centrum Pollinkhove aan de Burgweg – Vaartstraat. Dit zijn de wegen waar veel doorgaand verkeer en vooral bovenlokaal verkeer voor overlast zorgt in de dorpskernen. Trajectcontrole heeft als voordeel dat een volledige zone kan worden gecontroleerd, dit in tegenstelling tot vaste camera’s en mobiele controles waarbij slechts op specifieke plaatsen controles kunnen gebeuren. Lo-Reninge wenst dit project ‘Trajectcontrole as a service’ uit te rollen samen met Stad Veurne en in samenwerking met Politiezone Spoorkin waar beide steden deel van uitmaken.”

Commissaris Toon Fonteyne benadrukte: “Het is onze ‘rijcultuur’ die moet veranderen! Hoewel er op de verbindingswegen ook veel te snel wordt gereden door 20 tot 30 % van de voertuigen, is dit niet de prioriteit. Met trajectcontrole in de dorpskernen zetten we vooral in op de verkeersveiligheid en hopen we ook dat dit voor een mentaliteitswijziging zal zorgen. Er is nu een nieuw decretaal kader dat toelaat om kleine snelheidsovertredingen (minder dan 20 km/uur) te penaliseren met een GAS-boete. Afhankelijk van de snelheidsovertreding ligt het bedrag tussen de 53 en 163 euro. Wie de snelheidsgrens met meer dan 20 km/uur overschrijdt, zal nog altijd via de lokale politie of het parket een klassieke geldboete ontvangen. De handhaving zal gebeuren aan de hand van vaste palen met ANPR-camera’s, die in een bepaalde zone de gemiddelde snelheid berekenen van het doorgaand verkeer in de dorpskern.”

Er zal een concessionaris worden gezocht die instaat voor de installatie, een studie, het netwerk. Dat betekent dat stad Lo-Reninge hierin niet zelf moet investeren, dat er voor het gemeentepersoneel geen knowhow is vereist, er zijn geen tweejaarlijkse herijkingskosten, er is een hoge kwaliteitsgarantie en een snelle ROI (Return of Investment). De controle gebeurt 24/24 en 7/7. Ook blijven eventuele ingrepen qua infrastructuur toegelaten, zoals vertragingsdrempels en zal PZ Spoorkin ook nog blijven werken met mobiele controles.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier