‘Kleine’ flitsboetes moeten Kortrijk vanaf 2023 500.000 euro opleveren: “Geen extra flitscontroles”

© NICOLAS MAETERLINCK BELGA
Olaf Verhaeghe

Vanaf 2023 zal de stad Kortrijk zelf GAS-boetes voor kleinere snelheidsovertredingen in de zone 30 en zone 50 uitschrijven. Uit ramingen die opduiken in het meerjarenplan, blijkt dat die zo’n 500.000 euro moeten opleveren voor de stadskas. Oppositiepartij Vlaams Belang ziet in de flitsboetes een manier om het begrotingsgat op te vullen, maar schepen van Mobiliteit Axel Weydts benadrukt dat het geld zal dienen om verder te investeren in veilige verkeersinfrastructuur.

De Vlaamse regering laat lokale besturen sinds februari dit jaar toe om GAS-boetes uit te schrijven op plaatsen waar 30 en 50 kilometer per uur de maximumsnelheid zijn. Die manier van werken moeten de steden en gemeenten volgens minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) een extra hefboom krijgen om te investeren in verkeersveiligheid. Concreet mogen lokale besturen kleinere snelheidsovertredingen – tot maximaal twintig km per uur boven de limiet – via het GAS-systeem innen. Wel moet de overtreding vastgesteld worden door een automatisch toestel, dat werd betaald door de lokale overheid.

Uit het aangepaste meerjarenplan van Kortrijk blijkt dat het stadsbestuur vanaf 2023 op 500.000 euro inkomsten rekent uit die specifieke GAS-boetes. “Dat is een voorzichtige raming”, stelt schepen van Mobiliteit Axel Weydts (Vooruit). “We gaan ons intense flitsbeleid dat we vandaag al hebben gewoon voortzetten, extra flitsen is niet aan de orde. En uiteraard zullen die inkomsten dienen om nog meer te investeren in veiligere verkeersinfrastructuur, zowel in het stadscentrum als in de deelgemeenten.”

Gat in stadskas

Wouter Vermeersch van oppositiepartij Vlaams Belang plaatst luidop vraagtekens bij het innen van GAS-boetes voor kleine snelheidsovertredingen. Hij noemt het ‘een maatregel om het gat in de stadskas te dichten’. “Bij Vlaams Belang zijn wij uiteraard voorstander van verkeersveiligheid en een rechtvaardige handhaving, maar daar heeft deze manier van werken niets mee te maken. Stijgende verkeersveiligheid betekent immers jaar na jaar minder overtredingen en dus minder flitsinkomsten voor de stad”, klinkt het. “Het stadsbestuur voorziet echter élk jaar opnieuw 500.000 euro aan inkomsten. Eerst overal zone 30 invoeren en daarna volle bak flitsen. De Kortrijkzanen zijn dus gewaarschuwd.”

“Op zich verandert er vanaf 2023 niet veel”, countert schepen Weydts. “De huidige boetes worden gewoon naar GAS-boetes omgezet. Het enige verschil is dat wij als stad straks zelf over die middelen uit verkeersboetes beschikken. Ze vloeien niet langer naar de federale schatkist maar blijven in Kortrijk. Dat komt de lokale verkeersinfrastructuur en veiligheid ten goede.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.