Op de politieraad werden de eerste resultaten bekendgemaakt van de trajectcontroles in Diksmuide. Die werden vorig jaar 5 jaar na plaatsing geactiveerd. Uit de resultaten kwam naar voren dat twee van de trajectcontroles niet werken. Bovendien blijken de werkende trajectcontroles vaak uitgeschakeld te zijn.
Op 1 juli vorig jaar werden de trajectcontroles in Diksmuide na vijf jaar discussie ingeschakeld. Op de jongste politieraad werden de eerste resultaten bekendgemaakt. Er kwamen enkele opmerkelijke punten naar voor.
In de dorpskommen van Esen en Woumen meten de trajectcontroles geen snelheid omdat er twee snelheidsregimes in het traject zitten, namelijk een zone 50 en 30. “Volgens het college van procureurs-generaal kan dit bijgevolg niet ingezet worden als trajectcontrole”, aldus Diksmuids burgemeester en voorzitter van de politieraad van zone Polder Lies Laridon. “In de beide zones 30 ligt een schoolomgeving. Het is voor mij geen optie om daar mee te stoppen en van de schoolomgeving een zone 50 te maken. Op die plaatsen houden we momenteel meer mobiele controles in vergelijking met andere plaatsen zodat er toch geen gevoel van onbestraftheid zou zijn.”
Maar ook de trajectcontrole in de Esenweg tussen de spooroverweg en het begin van de bebouwde kom meet momenteel geen snelheid. Daar blijft het wachten op het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Na een eerdere aanrijding werd de paal van de trajectcontrole ondertussen hersteld, maar moet er nog een ijking gebeuren. Zolang de ijking door het AWV niet in orde is, kan de trajectcontrole niet in gang gezet worden.
Laag aantal overtredingen
Onder de werkende trajectcontroles worden de meeste processen-verbaal en minnelijke schikkingen uitgeschreven in de Iepersteenweg tussen De Kippe en de Heugstraat en daarnaast in de Veurnestraat tussen de bebouwde kom van Pervijze en de Beoosterpoort in Veurne. Desondanks ligt het aantal overtredingen relatief laag, aangezien de trajectcontroles vaak uitgeschakeld zijn. “De boetes moeten verwerkt worden door het Gewestelijk Verwerkingscentrum (GVC), maar daar is niet genoeg volk. Op basis van het aantal computers en beschikbare personeel is het GVC dat beslist wanneer de trajectcontroles wel of niet werken. Door het gebrek aan capaciteit zetten ze op bepaalde momenten de trajectcontroles dus af”, sluit Laridon af.
De gegevens van de trajectcontroles worden tot op vandaag vooral retro-actief gebruikt om opsporingen te doen naar gepasseerde voertuigen. Ook worden auto’s die niet verzekerd zijn opgemerkt en doorgegeven aan de politie-eenheden van politiezone Polder, die ze daarna uit het verkeer halen. (DM)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier