CD&V droomt van nachttrein en TGV door Kortrijk

© BELGA
© BELGA
Olaf Verhaeghe

Vanuit Kortrijk met de nachttrein naar Berlijn en Praag reizen? Als het van CD&V-raadslid Carol Leleu afhangt, moet de stad er alles aan doen om dat mogelijk te maken. Bovendien wil CD&V ook een TGV-halte naar de Guldensporenstad halen. “Mooie ambities, maar we moeten ook wel realistisch zijn”, is burgemeester Ruth Vandenberghe (TB) meteen voorzichtig.

Het Nederlandse bedrijf European Sleeper wil het aanbod nachttreinen door Europa verder uitbreiden. Een van de plannen die op tafel lijken te liggen is een verbinding vanuit Oostende en Brugge via Gent, Brussel en Antwerpen richting Duitsland en Tsjechië. Op de Kortrijkse gemeenteraad stelt CD&V-raadslid Carol Leleu voor om ook een karretje vast te hangen aan die nachttrein.

“De belangrijkste reden ligt voor de hand: er is een winst voor het toerisme”, zegt Carol Leleu. “We zouden als stad toch in overleg moeten proberen gaan om daaraan deel te nemen. Vandaag is nog geen mogelijkheid om Kortrijk op dit traject te koppelen, maar wat niet is, kan uiteraard komen.” Daarnaast pleit CD&V Kortrijk er ook voor om via een nieuw station aan de werkplaatsen een rechtstreekse lijn tussen Brugge en Oostende en het Noord-Franse Rijsel te voorzien. Een derde voorstel van Carol Leleu focust op het voorzien van een TGV–halte in Kortrijk.

Technisch onhaalbaar

Burgemeester Ruth Vandenberghe (Team Burgemeester) looft de ambitieuze houding van Carol Leleu, maar tempert in haar reactie meteen de verwachtingen. “Uiteraard moeten we inzetten op snelle, voldoende treinverbindingen met onze stad, zowel over de taal- als landsgrenzen heen”, zegt ze. “Maar hoe ambitieus we zelf zijn, dergelijke ingrepen en voorstellen hebben enorme technische, financiële en ruimtelijke consequenties. We moeten dan ook realistisch zijn.”

Zo is een nieuw station voor de lijn Brugge-Rijsel onhaalbaar. Al helemaal omdat Kortrijk en de NMBS vandaag volop bezig zijn met het grootschalige stationsproject. “We moeten de kosten ten opzichte van de baten afwegen”, aldus burgemeester Vandenberghe. “Ook de suggestie van de nachttrein is fijn en ambitieus, maar European Sleeper heeft voor Brussel gekozen. We blijven alert om opportuniteiten in de toekomst te grijpen.”

Een TGV–halte in Kortrijk tot slot lijkt al evenmin een optie. “Vandaag passeert de TGV-lijn 25 kilometer ten zuiden van Kortrijk. Mochten we die passage willen, dan is er nood aan grote technische ingrepen. De sporen moeten worden aangepast bijvoorbeeld, net omdat een hogesnelheidstrein net iets anders is dan een boemeltreintje”, besluit burgemeester Ruth Vandenberghe.

Rechtstreekse lijn naar Brussel

Vlaams Belang-fractieleider Wouter Vermeersch die het woord niet te pakken kreeg in de gemeenteraad, ziet meer heil in een rechtstreekse verbinding Kortrijk-Gent-Brussel die minder dan een uur tijd vraag. “Het stadsbestuur moet zijn aandacht concentreren op de onderhandelingen met de NMBS in plaats van op nachttreinen of TGV’s”, klinkt het. “Met een rechtstreekse en snelle verbinding Kortrijk-Brussel kan je vlotjes daar opstappen op die trein naar Praag of Berlijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier