CD&V Kortrijk pleit vooral voor extra ruimte voor fietsers en openbaar vervoer. "Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit wil CD&V Kortrijk een signaal geven aan het stadsbestuur om ook op vlak van mobiliteit een tandje hoger te schakelen. Een centrumstad als Kortrijk hoort immers ook op vlak van verkeerscirculatie een voortrekkersrol op te nemen." klinkt het in een persbericht.
...

CD&V Kortrijk pleit vooral voor extra ruimte voor fietsers en openbaar vervoer. "Naar aanleiding van de Week van de Mobiliteit wil CD&V Kortrijk een signaal geven aan het stadsbestuur om ook op vlak van mobiliteit een tandje hoger te schakelen. Een centrumstad als Kortrijk hoort immers ook op vlak van verkeerscirculatie een voortrekkersrol op te nemen." klinkt het in een persbericht.Zo wil de partij dat cruciale verkeersassen, zoals de Doorniksestraat (stuk vanaf Grote Markt tot aan brug Kleine Ring), de toegangspoorten worden tot de stad. "Met éénrichtingsverkeer en een boulevard karakter, waar fietsers, openbaar vervoer en auto's elk hun plaats hebben. Andere wegen worden dan weer duidelijke en uitgesproken uitvalswegen, waardoor een goede bereikbaarheid van elk stadsdeel verzekerd blijft.""Daarnaast moeten investeringen beter afgestemd worden op de noden van de toekomst", klinkt het. " Zo moet er extra ruimte voorzien worden voor 'snel elektrisch fiets- of step verkeer'. We willen dat de stad ook meer gebruikt maakt van nieuwe technologieën en modellen. Zo pleit Yann Mertens al jaren voor oplossingen als een 'moving walkway' (of bewegend voetpad red.) als alternatief voor de tram(bus)." Dergelijke bewegende voetpaden vind je normaal vooral op luchthavens, maar volgens de partij vinden ze ook steeds meer hun ingang in de steden. "Zo worden in Hongkong reeds vele straten op die manier met elkaar verbonden. Ook in Europa zijn er mooie voorbeelden onder andere in de Spaanse steden Santander, Basauri en Vitoria en de Schotse stad Glasgow. Deze mogelijkheid lijkt ons minstens een onderzoek waard. In Glasgow werd voor deze oplossing geopteerd omdat ze veel goedkoper bleek dan een tram of trein. Aangezien er nog steeds geen concreet voorstel is voor een 'snelle verbinding' tussen het stadscentrum, hoog Kortrijk en Evolis, kan dit hiervoor een oplossing zijn."Schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) gooit het voorstel niet meteen in de prullenmand, maar ziet er geen heil in voor een verbinding met 't Hoge. "Het idee van de roltrap is op zich wel interessant maar wij kiezen voluit voor de trambus. Essentie is daar dat er een snelle verbinding moet komen naar Hoog Kortrijk. Met brede en aangename voetpaden en groen en een goed en veilig alternatief voor de fietsers.""Hoe dergelijk bewegend voetpad een alternatief zou kunnen zijn voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer ontgaat me een beetje. De aangehaalde voorbeelden zijn ook locaties met grote hoogteverschillen. Met een bewegend voetpad zou je nog zeker een half uur onderweg zijn van het centrum naar 't Hoge", besluit de schepen.