"Een verhoogde berm op de N8, afgeschermd door betonblokken, is voor ons totaal onmogelijk. Het zou zorgen voor nog meer lawaai met al die vrachtwagens en landbouwtractoren die er voorbijkomen. Bovendien zou dat veel te dicht bij de verkeerslichten zijn", zo klonk het.
...

"Een verhoogde berm op de N8, afgeschermd door betonblokken, is voor ons totaal onmogelijk. Het zou zorgen voor nog meer lawaai met al die vrachtwagens en landbouwtractoren die er voorbijkomen. Bovendien zou dat veel te dicht bij de verkeerslichten zijn", zo klonk het.Tijdens een cocreatieve workshop mochten de Vleternaren mee ontwerpen aan een droomscenario voor de mobiliteit rond het ontmoetingscentrum De Sceure. "Die site is in volle ontwikkeling. Naast het ontmoetingscentrum worden een aantal (openbare) diensten samengebracht. Maar de site heeft ook een potentieel als multimodale mobiliteitshub, een plaats waar vervoersmodi samenkomen", aldus de gemeentelijke mobiliteitsambtenaar Lien Vlamynck.Vanuit het ontwerpbureau werd eerst de huidige situatie geschetst: er is de drukke Veurnestraat, er zijn fiets- en voetpaden, verschillende ingangen naar De Sceure, een parking met een laadpaal voor auto's en twee bushaltes (Lijnen 50 en 24) met één schuilhokje. "Al die zaken kunnen beter op elkaar afgestemd worden, onder meer in het kader van de veiligheid", aldus het studiebureau. Verder kan gezorgd worden voor een betere toegankelijkheid (rolwagens), betere verlichting, deelfietsen (toerisme), fietsstalling met eventueel overdekte fietskluizen, een picknickruimte en kiss-and-ridezones.Daarna werd door de zeven aanwezige 'burgers' gedebatteerd rond drie aangeboden scenario's, vanuit drie fictieve gezinnen.Het eerste scenario voorzag in een eiland op de middenste rijstrook met oversteekplaats om zo de weg te versmallen; een kiss-and-ridezone met de huidige parking parallel aan de bushaltes; de huidige bushaltes verlengd, drie bussen langs een kant mogelijk en een bus langs de andere kant; het fietspad dat meer gescheiden is van de weg, achter de bushaltes; een afgesloten stalling voor fietsen dichter bij het gebouw en afzonderlijk, kleiner 'meubilair' om te wachten.Scenario twee voorzag in een versmalling van de weg met een oversteekplaats; een kiss-and-ridezone voor het huidige tennisveld zodat oversteken te voet niet nodig is; de huidige bushaltes iets breder met plaats voor 2x2 bussen; een terras met overdekking en picknickplaats; een extra fietsenstalling; een gescheiden fietspad achter de bushalte.In het derde scenario voorzag men in een verhoogde weg, met bomen langs weerszijden en een oversteekplaats; een kiss-and-ridezone langs de oprit van de huidige parking, een verlengde bushalte met plaats voor 3+1 bussen met overdekt eiland in het midden; een overdekt pad van het gebouw tot aan de buseiland met zitplaatsen; een extra fietsenstalling met oplaadpunt voor e-bikes en een gescheiden fietspad, achter de bushalte.Uit de conclusies en opmerkingen bleek dat een verhoogde berm op de rijweg van de N8 totaal uit den boze is. "Die zou zorgen voor nog meer lawaai en onveiligheid. Daar wordt sowieso altijd veel te hard gereden, en met zo'n berm zou steeds moeten afgeremd en weer opgetrokken worden, dus nog meer lawaai", aldus de omwonenden.Verder werd gesteld dat de hele omgeving nu steeds pikdonker is 's nachts, dat er al genoeg picknickmogelijkheden zijn nabij de molen en naast De Sceure (maar onvoldoende bekend), dat een kiss-and-ridezone niet wenselijk is, zeker niet nabij Het Molenhof, dat er in meer fietsbeugels moeten voorzien worden en eventueel in een overdekte fietsstalling maar dan zeker verlicht, dat het auto- en fietslaadpunt met een fietspomp moet komen op de parking en dat het fietspad moet komen tussen het bushokje en De Sceure. Ten slotte werd opgemerkt dat al die plannen zullen moeten geïntegreerd worden in de huidige plannen voor de heraanleg van de N8. (AHP)