Op 17 september kondigde schepen van Openbaar Domein, Björn Anseeuw (N-VA) aan op zijn Facebookpagina dat er in de Kanariestraat gele blokken werden geplaatst. Die moesten dienen om de snelheid van de wagens automatisch te vertragen. Volgens de schepen kwam het 'poorteffect' er op vraag van de buurtbewoners.
...

Op 17 september kondigde schepen van Openbaar Domein, Björn Anseeuw (N-VA) aan op zijn Facebookpagina dat er in de Kanariestraat gele blokken werden geplaatst. Die moesten dienen om de snelheid van de wagens automatisch te vertragen. Volgens de schepen kwam het 'poorteffect' er op vraag van de buurtbewoners."Klopt niet, klinkt het bij enkele mensen uit de straat. Er werd ons nooit iets gevraagd. Er is één buurtbewoner die de situatie heeft aangeklaagd, maar wij wisten van niets." De Kanariestraat is een doodlopende straat in de buurt rond de vogelwijk. De straat mondt uit op een middenplein, waar heel wat kinderen uit de buurt dikwijls spelen."Het klopt dat er soms wel eens sneller dan de toegelaten snelheid wordt gereden in de straat, maar al bij al valt dat goed mee", vertelt Souaad Ouadja (47) uit de Kanariestraat 4, die spreekt voor het merendeel van de straat. "Maar om nu dergelijke maatregelen te nemen, dat vind ik een brug te ver. Zo erg is het nu ook weer niet. Ik heb ondertussen ook met de man gepraat die de aanvraag deed en zelfs hij beklaagt het zich nu.""Waar ik wel een probleem mee heb, is het feit dat men zegt dat het poorteffect er kwam op vraag van de buurtbewoners, terwijl niemand ons en heel veel andere mensen in de straat, iets heeft gevraagd. Als men zoiets wil doen, dan is het minste wat men kan doen, de mensen uit de straat bevragen.""Het klopt wel dat het hier veel drukker geworden is sinds het afsluiten van de Konterdambrug. Maar mensen die hier niet wonen, hebben in onze doodlopende straat sowieso niets te zoeken."De situatie werd aangekaart door gemeenteraadslid Karel Labens (SP.A-Stadsmakers). "Nadat de klacht bij ons binnen kwam zijn we meteen ter plaatse gegaan om de situatie in te schatten", vertelt het gemeenteraadslid."We hebben de mensen hier bevraagd en allen waren ze het eens. Het poorteffect hoort niet in hun straat. Maar wat ons het meeste stoort is het feit dat niemand hier ook maar de vraag kreeg wat ze ervan zouden vinden. Schepen Anseeuw was echter wel de eerste persoon om te zeggen dat de snelheidsremmers in de Steensedijk en in de Mariakerkelaan geen enkel nut hebben. Integendeel, ze zetten aan tot gevaarlijke situaties. Volgens de schepen trappen mensen harder op hun gas om toch als eerste voorbij de snelheidsremmer te zijn. Wat denk je dat er hier zal gebeuren? Hier zal dat niet anders zijn."Volgens de schepen komt er een permanente oplossing na evaluatie. "Verkeersveiligheid staat bovenaan de agenda van het stadsbestuur. We hebben signalen uit de omgeving ontvangen en daarom is het belangrijk dat we aan de weggebruikers het signaal geven om traag en rustig te rijden.""Het poorteffect zoals die in de Kanariestraat wordt op heel wat plaatsen in Vlaanderen gebruikt, met succes. Het is de beste en snelste oplossing. Inspraak van de burger is belangrijk en ook hier hebben we naar de omwonenden geluisterd.""Het kan echter niet de bedoeling zijn dat we de hele straat moeten bevragen om de verkeersinfrastructuur te verbeteren. Verkeersveiligheid is voor ons prioriteit. We werken elke dag aan concrete maatregelen", aldus schepen Anseeuw.