Burgemeester Laridon kwaad omdat NMBS loketten in station sluit: “Senioren blijven in de kou staan”

Het station van Diksmuide is een van de 44 stations in Vlaanderen dat straks zijn loket zal sluiten. Meer dan 75 procent van de verkoop van biljetten in Vlaanderen verloopt nu al via digitale kanalen en daarom wil de NMBS verder inzetten op die digitalisering. Het stadsbestuur reageert kwaad op de beslissing van de spoormaatschappij.

Diksmuide is een van de 44 stations in Vlaanderen waarvan de loketten moeten sluiten.©type=
Diksmuide is een van de 44 stations in Vlaanderen waarvan de loketten moeten sluiten.©type=”Seq” Annie Callewaert ACK

Er is een overgangsperiode gepland die loopt van 1 maart tot eind 2021. In die periode zullen deze 44 loketten twee of drie dagen per week open blijven. Vanaf maart zullen ook stewards aanwezig zijn om de reizigers te informeren over de functionaliteiten van de verkoopautomaat. In Diksmuide is men elk geval not amused . “We zijn kwaad”, reageert burgemeester Lies Laridon (CD&V) wanneer we haar vragen naar een reactie op het sluiten van de loketten in Diksmuide.

“Niet alleen omwille van de beslissing, maar ook om de manier waarop. Maandag kregen we koudweg een mail met de beslissing op hetzelfde moment als waarop de pers het bericht kreeg, zomaar zonder signaal of overleg op voorhand. We zullen met de getroffen gemeenten de koppen bij elkaar steken en een motie indienen om een andere methode te verkrijgen. Het zijn vooral de senioren die hier in de kou blijven staan. Jongeren springen handig met internet om, maar ouderen zijn daar vaak niet zo bedreven in. Die mensen zijn niet zo digitaal geletterd. Het is tijd dat men in Brussel eens gaat nadenken over alternatieven, zoals het openhouden van de loketten op bepaalde uren of ervoor zorgen dat mensen bij bijvoorbeeld Bpost of in een winkel terecht kunnen om tickets te kopen. De voorgestelde begeleiding door stewards tot het einde van het jaar of de bereidwilligheid om infosessies te voorzien om te leren werken met de digitale tools zijn ruimschoots onvoldoende. Een klantvriendelijkere oplossing is hier zonder twijfel nodig.”

Automaat werkt vaak niet

Bij de reizigers die we spraken zijn de meningen verdeeld. “Ik werk in de vroege dienst en sinds de uitbraak van corona heb ik hier niemand meer gezien aan het loket”, vertelt Hans Taghon. “Het is jammer dat men de loketten gaat sluiten. Op die manier kan men ook aan niemand meer iets vragen. Het vernieuwen van een abonnement via internet doe ik niet en de automaat werkt de helft van de tijd niet. Nog maar eens een stuk dienstverlening dat wegvalt.”

Brian Duchateau neemt ook iedere dag de trein, maar reageert gelaten op de beslissing van de NMBS. “Eigenlijk vind ik dat niet erg. Ik doe toch alles online. Dat kan van thuis uit op het moment dat het je best past. Nu met de coronamaatregelen vind ik het zelfs goed dat men niet moet aanschuiven aan het loket. Er is de mogelijkheid om in het station via de automaat of van thuis uit online tickets en abonnementen te bestellen en info over het uur van vertrek en aankomst te vinden.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.