"Neen, Middelkerke wenst niet deel te nemen aan de zoveelste repressiemaatregel." In niet mis te verstane bewoordingen maakt burgemeester Jean-Marie Dedecker (LDD) duidelijk dat, als het van hem afhangt, er nergens op het grondgebied van Middelkerke trajectcontroles komen en in geen geval langs het Middelkerkse traject van de E40.
...

"Neen, Middelkerke wenst niet deel te nemen aan de zoveelste repressiemaatregel." In niet mis te verstane bewoordingen maakt burgemeester Jean-Marie Dedecker (LDD) duidelijk dat, als het van hem afhangt, er nergens op het grondgebied van Middelkerke trajectcontroles komen en in geen geval langs het Middelkerkse traject van de E40. "Dat stuk autosnelweg kent heel weinig risicoverkeer", zegt Dedecker. "Daarom is zo'n maatregel er overbodig. Het autoverkeer wordt al genoeg gecontroleerd met flitspalen en andere snelheidscontroles. In Middelkerke werden er vorig jaar niet minder dan zeventienduizend boetes uitgeschreven, waarvan ruim vierduizend snelheidsovertredingen langs de Lombardsijdelaan, ter hoogte van de Okay-supermarkt. Als je weet dat de politie er maximum twintigduizend kan behandelen, dan zitten we al heel dicht bij onze limiet. Ik wil geen jacht maken op de autobestuurders, ook uit menselijk oogpunt. Je moet een postbode die om 5 uur 's morgens op een verlaten Lombardsijdelaan naar zijn werk rijdt, niet straffen als hij het gaspedaal wat te diep indrukt", stelt Dedecker onomwonden.Middelkerke zal daarentegen de komende jaren inzetten op meer camera's met nummerplaatherkenning (ANPR), onder meer om de toegang tot de zeedijk te controleren. "We zullen die camera's koppelen aan de GAS-wetgeving zodat het gemeentebestuur de boetes kan innen", voegt Dedecker toe.Of de burgemeester erin zal slagen om de trajectcontrole langs de E40 tegen te houden, is nog maar de vraag. "De burgemeester heeft over dat traject niets te zeggen", reageert Veva Daniëls van de administratie Wegen en Verkeer. "Autosnelwegen zijn namelijk de bevoegdheid van de federale politie. De gewestwegen zijn een ander verhaal. Onze administratie heeft een lijst van locaties voor trajectcontroles en we zijn momenteel volop de lokale besturen daarover aan het raadplegen. Daar is trouwens een geijkte procedure voor en het is jammer dat mijnheer Dedecker verkiest om die niet te volgen. Hij kan in dat verband altijd de administratie raadplegen. Als een bestuur namelijk niet akkoord gaat om langs een gevaarlijke weg een trajectcontrole te laten aanleggen, dan schrappen we die. Maar trajecten langs snelwegen, dat is een heel ander verhaal", besluit Veva Daniëls. (DVL)