Buren Doornikserijksweg zijn blij met trajectcontrole “al mocht het iets langer zijn”

Pol Lefevre en buurvrouw Ilse zijn blij met de trajectcontrole maar hadden het traject liever wat langer gezien. (Foto ANK)
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Om en bij de 133.000 euro. Zoveel heeft de trajectcontrole op de Doornikserijksweg onze stad al gekost. De eerste bestuurder is nog niet beboet en toch zijn er al heel wat bedenkingen bij het systeem. Buurtbewoners zijn blij dat er iets gebeurt, maar hadden liever het traject van 3,2 km wat langer gezien. “Kan niet”, zeggen ze bij de politie, “dan zijn er te veel sluipwegen.”

Het idee voor een trajectcontrole op de N50 tussen het Bellegems Friethuisje en de Stock in Kooigem bestond al langer, maar na een dodelijk ongeval in juli van vorige zomer kwam alles in een stroomversnelling terecht. Toen knalde een auto met Franse nummerplaat tegen een middenberm aan 120 km per uur. Daarbij kwamen de bestuurder en een kindje van acht jaar om het leven. En dat was lang geen alleenstaand geval. Het stadsbestuur kiest voor de N50 omdat het de invalsweg naar Kortrijk is met de meeste ongelukken. De afgelopen vijf jaar waren er maar liefst 40 ongevallen, waarvan 17 met gewonden.

70 km per uur

Het systeem is simpel. Aan beide kanten van de strook van 3,2 kilometer fotograferen twee slimme camera’s voertuigen, in beide rijrichtingen. Daarna berekent een computer de gemiddelde snelheid. Wie te snel rijdt, krijgt een boete. De maximumsnelheid is er sinds de aanpassing van de verkeersregels 70 km per uur. Tot een aantal jaar geleden was dat nog 90 km per uur.

Buren Doornikserijksweg zijn blij met trajectcontrole

De weg is uitzonderlijk gevaarlijk, hij loopt haast kaarsrecht waardoor te snel rijden makkelijk kan. Bovendien is de baan vrij heuvelachtig, onoplettendheid kan op weg naar beneden al snel leiden tot overdreven snelheid. Op verschillende plaatsen zijn geen voetpaden voorzien, waardoor voetgangers op het fietspad lopen, dat niet van de rijweg is afgescheiden. Als fietser voel je dan ook de wagens voorbij zoeven. Zebrapaden zijn bovendien uiterst zeldzaam, zelfs aan de verschillende bushaltes op de weg zijn die niet te vinden.

Flitspaal hielp niet

Nog heel wat werk aan de winkel dus, dat bevestigen ook de buurtbewoners. Pol Lefevre, van de gelijknamige bloemenzaak heeft een van de palen met camera’s haast recht voor zijn winkel. “Begrijp mij niet verkeerd, ik ben heel blij dat ze iets doen. Maar van mij had het traject heel wat langer mogen zijn. Op deze manier wordt het volgens mij niet veiliger. En dat is echt wel nodig. Bij onze buren van het Bellegems Friethuisje bijvoorbeeld parkeren mensen aan de overkant van de straat. Eens het donker is, zie je die amper oversteken. Er is geen zebrapad en zelfs als je je dan aan de toegelaten snelheid houdt, is dat een gevaarlijke situatie.”

Vroeger stond hier een gewone flitspaal voor de deur, maar dat helpt niet. Integendeel, dan gaan mensen heel plots remmen en dat maakt het alleen maar gevaarlijker“, vult buurvrouw Ilse Snauwaert aan. “We hoppen dus op verbetering, maar vrezen dat dat niet het geval zal zijn. Het dodelijke ongeval van een aantal jaar geleden gebeurde immers nog bijna een kilometer buiten de zone waar ze gaan flitsen.”

Langer traject onmogelijk

Een langer traject was volgens burgemeester Vincent Van Quickenborne geen optie. “Dan zijn er te veel mogelijkheden voor mensen om de controle te ontwijken. En dat willen we voorkomen.” Volgens het agentschap Wegen en Verkeer hoeft het relatief korte traject niet meteen te betekenen dat de controle geen effect zal hebben. “Wij gaven in het geval van de Doornikserijksweg enkel technisch advies, en hebben dus niks te maken met waar de palen exact geplaatst zijn. Maar 3,2 km is zeker geen te kort traject. Wij hanteren een minimum van 500 meter. Dat is handig bijvoorbeeld tussen twee kruispunten met verkeerslichten. Die trajectcontroles doen dan ook wat ze moeten doen. Verzekeren dat de snelheidslimiet niet overschreden wordt.”

Wat zebrapaden en andere veiligheidsnormen betreft, daarbij hebben wij als stad Kortrijk weinig in de pap te brokken“, weet de burgemeester nog te vertellen. De N50 is een gewestweg, wat wil zeggen dat het Vlaams Gewest instaat voor dat soort zaken. Ook die trajectcontrole hadden we via Wegen en Verkeer bij hen kunnen aanvragen. Maar die hebben een beperkt budget en dan moet je gewoonlijk jaren wachten op degelijke maatregelen. We kozen er dus voor om zelf actie te ondernemen. Het project is zo’n 12.000 euro duurder dan oorspronkelijk berekend. Dat komt door een inschattingsfout van Proximus. Zij zullen dan ook de helft van de meerkost op zich nemen.”

Geen inkomsten van boetes

“De opbrengst van de boetes komt wel niet in onze zakken terecht”, vult de burgemeester nog aan. “Die gaat rechtstreeks naar Brussel, we doen het dus echt wel voor de veiligheid van onze inwoners. Dat mensen die in de straat wonen niet zo heel tevreden zijn heeft volgens mij meer te maken met het feit dat ze dan zelf niet meer te snel kunnen rijden. Het is ongelofelijk hoe hard je op die snelheidslimieten moet blijven op hameren.” De burgervader is zeker van het nut van de trajectcontroles. “Op de E40 is sinds de trajectcontrole tussen Wetteren en Erpe-Mere het aantal ongevallen met 43 procent gedaald. En dat in een jaar tijd, dat kan op de N50 ook.”

De camera’s voor de trajectcontrole op de Doornikserijksweg zijn intussen geïnstalleerd, maar werken nog niet. De activatie gebeurt in november, maar een exacte datum daarvoor is nog niet bekend.

Ook in Sente

Een volgende trajectcontrole is in 2019 in de Sint-Katharinastraat gepland. De straat is een verbindingsweg tussen Kortrijk en Lendelede, waar dikwijls te snel gereden wordt. De Rekkemsestraat in Marke volgt in 2020. Tot slot komt er in 2021 een trajectcontrole op de Moeskroensesteenweg en Torkonjestraat tussen Aalbeke en Marke. Daar worden wel eerst nog wegenwerken uitgevoerd. Er zullen onder andere veiligere fietspaden worden aangelegd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier