Nog tot vrijdag 13 november zijn de Sparrenstraat in Assebroek en de Doornstraat in Sint-Andries onderbroken voor gemotoriseerd verkeer. De stad Brugge plaatst vandaag betonnen blokken, waardoor er enkel nog bromfietsers, fietsers en voetgangers kunnen passeren. Een zogenaamde 'knip'. De straat zal enkel via de Engelendalelaan of Lorreinendreef toegankelijk zijn. "Vorig jaar kregen we verschillende meldingen over voertuigen die met hoge snelheid voor de Sparrenstraat reden", legt burgemeester Dirk De fauw uit. "Een verkeersonderzoek van de dienst Mobiliteit en de lokale politie leerde dat dit vooral tussen de Lorreinendreef en de Engelendalelaan was. Hetzelfde onderzoek wees uit dat de Sparrenstraat een populaire sluipweg was en dat de bewoners voor een knip zijn."
...

Nog tot vrijdag 13 november zijn de Sparrenstraat in Assebroek en de Doornstraat in Sint-Andries onderbroken voor gemotoriseerd verkeer. De stad Brugge plaatst vandaag betonnen blokken, waardoor er enkel nog bromfietsers, fietsers en voetgangers kunnen passeren. Een zogenaamde 'knip'. De straat zal enkel via de Engelendalelaan of Lorreinendreef toegankelijk zijn. "Vorig jaar kregen we verschillende meldingen over voertuigen die met hoge snelheid voor de Sparrenstraat reden", legt burgemeester Dirk De fauw uit. "Een verkeersonderzoek van de dienst Mobiliteit en de lokale politie leerde dat dit vooral tussen de Lorreinendreef en de Engelendalelaan was. Hetzelfde onderzoek wees uit dat de Sparrenstraat een populaire sluipweg was en dat de bewoners voor een knip zijn."Ook de Doornstraat in Sint-Andries wordt geknipt. "Ook hier kregen we diverse meldingen over de leefbaarheid in de omgeving van het kruispunt Doornstraat x Zeeweg", vervolgt de burgemeester. "Ze wezen op de te hoge snelheid en het sluipverkeer. Een verkeersonderzoek bleek dat er objectief gezien geen snelheidsprobleem is, maar er inderdaad wel sprake is van sluipverkeer. Dit is een belangrijke fietsas woon-werk- en woon-schoolverkeer tussen Jabbeke en Brugge. Samen met de gemeente Jabbeke vervolledigen we intussen de fietssuggestiestrook en brachten we fietspictogrammen op de weg aan. Maar ook hier bleek er een groot draagvlak te zijn voor een knip." Eén uitzondering: als er bij voetbalmatchen van Club en Cercle Brugge weer publiek toegelaten wordt, zal de filter opengesteld worden om vlot verkeersverloop toe te laten."Alvorens we een definitieve beslissing nemen, zullen we beide ingrepen uitgebreid evalueren, met verkeerstellingen en bewonersvergaderingen", zegt burgemeester Dirk De fauw nog. "Ook het verkeer in de naburige straten zullen we monitoren. We willen immers vermijden dat de problematiek van het sluipverkeer zich verplaatst."Voor dat laatste vreest Wim Deplae uit de Engelendalelaan alvast. Hij startte alvast een petitie en dringt aan op een overleg met de stadsdiensten. "Er wordt geen enkele rekening gehouden met de impact op de rest van de buurt", trekt hij aan de alarmbel. "Door de vorm van het stratenplan, wordt het sluipverkeer nu volledig doorgegeven aan een stuk van de Engelendalelaan, daar waar het vroeger nog ongeveer fiftyfifty verdeeld werd onder onze straat en de Sparrenstraat. Dat het sluipverkeer nu gewoon langs een ander zijn deur passeert, is blijkbaar geen probleem voor het gemeentebestuur." "De voorafgaande studie hangt met haken en ogen aaneen", gaat hij verder. "De overdreven snelheid in de Sparrenstraat werd aangetoond met een meting door de politie, maar in de parallelle Engelendalelaan voerde de stad geen meting uit. Met oude data, van een controle meer dan een kilometer verderop, wilde het aantonen dat er geen issue was. Geen data is geen snelheidsprobleem, zo redeneert de stad. Op onze vraag om ook in de Engelendalelaan een meting te doen, kregen we het antwoord dat het metingstoestel overbevraagd is en dat we in een wachtrij staan. Niet zo prettig, als je weet hoe men hier racet, overdag en 's avonds."De actievoerder zegt dat er geen eensgezindheid is over de knip. "De buurtbevraging was lang niet zo uitgesproken positief als men laat uitschijnen. De Sparrenstraat en enkele andere straten die geen rechtstreekse impact hebben, waren voor, maar de Engelendalelaan was duidelijk tegen. Daarom is dit een asociale maatregel, die de sociale cohesie allesbehalve bevordert. De stad creëert twee kampen: zij die een oplossing krijgen en zij die ervoor moeten opdraaien. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik wil benadrukken dat wij alle begrip hebben voor de problemen in de Sparrestraat, maar in onze straat gebeurt net hetzelfde. We gunnen onze buurstraat natuurlijk een oplossing, maar liefst dan wel één die de hele buurt verbetert. Wat verderop heeft de Zilversparrenstraat ook te kampen met overdreven snelheid en sluipverkeer. Waarom zouden zij geen recht hebben op een knip, die de problemen overhevelt naar de Engelendalelaan? We vragen aan meer gefundeerde oplossing voor de buurt.">> De petitie van Wim Deplae is te vinden via change.org/engelendalelaan