Brugge ‘knipt’ Doornstraat en Sparrenstraat, buurt start petitie

Wim Deplae uit de Engelendalelaan voert actie tegen de knips in de Sparrenstraat en Doornstraat. © Davy Coghe
Olivier Neese
Olivier Neese Editieredacteur Brugsch Handelsblad Brugge - Torhout

Wie vaak met de wagen door de Doornstraat in Sint-Andries of de Sparrenstraat in Assebroek rijdt, moet vanaf nu een andere oplossing zoeken. De stad start een proefproject van drie maanden waarbij beide straten worden ‘geknipt’. Betonnen blokken laten enkel nog bromfietsers, fietsers en voetgangers door. “Een asociale maatregel die Brugge verdeelt”, noemt buurtbewoner Wim Deplae het, die met een petitie start.

Nog tot vrijdag 13 november zijn de Sparrenstraat in Assebroek en de Doornstraat in Sint-Andries onderbroken voor gemotoriseerd verkeer. De stad Brugge plaatst vandaag betonnen blokken, waardoor er enkel nog bromfietsers, fietsers en voetgangers kunnen passeren. Een zogenaamde ‘knip’. De straat zal enkel via de Engelendalelaan of Lorreinendreef toegankelijk zijn. “Vorig jaar kregen we verschillende meldingen over voertuigen die met hoge snelheid voor de Sparrenstraat reden”, legt burgemeester Dirk De fauw uit. “Een verkeersonderzoek van de dienst Mobiliteit en de lokale politie leerde dat dit vooral tussen de Lorreinendreef en de Engelendalelaan was. Hetzelfde onderzoek wees uit dat de Sparrenstraat een populaire sluipweg was en dat de bewoners voor een knip zijn.”

Ook de Doornstraat, een populaire sluipweg, wordt 'geknipt'. (foto WK)
Ook de Doornstraat, een populaire sluipweg, wordt ‘geknipt’. (foto WK)

Ook de Doornstraat in Sint-Andries wordt geknipt. “Ook hier kregen we diverse meldingen over de leefbaarheid in de omgeving van het kruispunt Doornstraat x Zeeweg”, vervolgt de burgemeester. “Ze wezen op de te hoge snelheid en het sluipverkeer. Een verkeersonderzoek bleek dat er objectief gezien geen snelheidsprobleem is, maar er inderdaad wel sprake is van sluipverkeer. Dit is een belangrijke fietsas woon-werk- en woon-schoolverkeer tussen Jabbeke en Brugge. Samen met de gemeente Jabbeke vervolledigen we intussen de fietssuggestiestrook en brachten we fietspictogrammen op de weg aan. Maar ook hier bleek er een groot draagvlak te zijn voor een knip.” Eén uitzondering: als er bij voetbalmatchen van Club en Cercle Brugge weer publiek toegelaten wordt, zal de filter opengesteld worden om vlot verkeersverloop toe te laten.

“Alvorens we een definitieve beslissing nemen, zullen we beide ingrepen uitgebreid evalueren, met verkeerstellingen en bewonersvergaderingen”, zegt burgemeester Dirk De fauw nog. “Ook het verkeer in de naburige straten zullen we monitoren. We willen immers vermijden dat de problematiek van het sluipverkeer zich verplaatst.”

Petitie

Voor dat laatste vreest Wim Deplae uit de Engelendalelaan alvast. Hij startte alvast een petitie en dringt aan op een overleg met de stadsdiensten. “Er wordt geen enkele rekening gehouden met de impact op de rest van de buurt”, trekt hij aan de alarmbel. “Door de vorm van het stratenplan, wordt het sluipverkeer nu volledig doorgegeven aan een stuk van de Engelendalelaan, daar waar het vroeger nog ongeveer fiftyfifty verdeeld werd onder onze straat en de Sparrenstraat. Dat het sluipverkeer nu gewoon langs een ander zijn deur passeert, is blijkbaar geen probleem voor het gemeentebestuur.” “De voorafgaande studie hangt met haken en ogen aaneen”, gaat hij verder. “De overdreven snelheid in de Sparrenstraat werd aangetoond met een meting door de politie, maar in de parallelle Engelendalelaan voerde de stad geen meting uit. Met oude data, van een controle meer dan een kilometer verderop, wilde het aantonen dat er geen issue was. Geen data is geen snelheidsprobleem, zo redeneert de stad. Op onze vraag om ook in de Engelendalelaan een meting te doen, kregen we het antwoord dat het metingstoestel overbevraagd is en dat we in een wachtrij staan. Niet zo prettig, als je weet hoe men hier racet, overdag en ‘s avonds.”

“De stad creëert twee kampen: zij die een oplossing krijgen en zij die ervoor moeten opdraaien”

De actievoerder zegt dat er geen eensgezindheid is over de knip. “De buurtbevraging was lang niet zo uitgesproken positief als men laat uitschijnen. De Sparrenstraat en enkele andere straten die geen rechtstreekse impact hebben, waren voor, maar de Engelendalelaan was duidelijk tegen. Daarom is dit een asociale maatregel, die de sociale cohesie allesbehalve bevordert. De stad creëert twee kampen: zij die een oplossing krijgen en zij die ervoor moeten opdraaien. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik wil benadrukken dat wij alle begrip hebben voor de problemen in de Sparrestraat, maar in onze straat gebeurt net hetzelfde. We gunnen onze buurstraat natuurlijk een oplossing, maar liefst dan wel één die de hele buurt verbetert. Wat verderop heeft de Zilversparrenstraat ook te kampen met overdreven snelheid en sluipverkeer. Waarom zouden zij geen recht hebben op een knip, die de problemen overhevelt naar de Engelendalelaan? We vragen aan meer gefundeerde oplossing voor de buurt.”

>> De petitie van Wim Deplae is te vinden via change.org/engelendalelaan

Een gevaarlijk precedent

Actievoerder Wim Deplae noemt de knip in de twee straten een ‘gevaarlijke precedent. “Het stadsbestuur motiveert deze ingreep het verplaatsen van verkeersdruk van één straat naar de andere met het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS), een document waarin de visie op ruimtelijke ordening in Brugge wordt uiteengezet. In dit document worden twaalf straten in Brugge gecatalogeerd als ‘lokale ontsluitingsweg’. Naast de Engelendalelaan zijn dit de Rijselstraat (ten noorden van Chartreuseweg), Leopold I-laan/Leopold II-laan, Jan Breydellaan/Lange Vesting, Doornhut, Vossensteert/Bossuytlaan, Koningin Astridlaan, Leopold III-laan, Legeweg (tussen N31 en St.-Hubertuslaan) en Canadezenstraat. Er wordt gesteld dat deze categorisatie voldoende is om deze straten te gebruiken om andere straten te ontlasten, zonder rekening te moeten houden met de gevolgen voor de bewoners van die ontsluitingsweg. Wie in zo’n verkeersriool woont, mag dus meer verkeersoverlast verwachten. De knip in de Sparrenstraat is een duidelijk precedent: wie in een gewone straat sluipverkeer en/of overdreven vaststelt, kan de gemeente vragen om over te hevelen naar het lokale verkeersriool.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier