Met dit proefproject zet Brugge een nieuwe stap in zijn mobiliteitsbeleid. "Het openbaar vervoer moet op maat van onze binnenstad zijn", benadrukt Dirk De fauw. Omdat De Lijn bleef dralen met het inzetten van kleine busjes, startte Brugge vorig jaar zelf met compacte shuttlebussen. Eén van die drie busjes wordt nu gedurende drie maanden vervangen door een elektrisch voertuig.
...

Met dit proefproject zet Brugge een nieuwe stap in zijn mobiliteitsbeleid. "Het openbaar vervoer moet op maat van onze binnenstad zijn", benadrukt Dirk De fauw. Omdat De Lijn bleef dralen met het inzetten van kleine busjes, startte Brugge vorig jaar zelf met compacte shuttlebussen. Eén van die drie busjes wordt nu gedurende drie maanden vervangen door een elektrisch voertuig."We hopen dat dit experiment De Lijn over de streep trekt om Brugge prioritair als pilootstad voor elektrische bussen te selecteren", stelt de Brugse burgemeester.Busmaatschappij Keolis treedt op als exploitant in het proefproject en koos voor het voertuig Jest Electric van busbouwer Karsan. Deze bus heeft een lengte van amper 5,8 meter en is dus op maat van de smalle, middeleeuwse straten in Brugge. Dit elektrisch voertuig heeft een verlaagde instapvloer en is dus toegankelijker dan de meeste bussen.Brugge wil op termijn een netwerk van compact en elektrische bussen die de binnenstad bedienen. Het recente decreet 'basisbereikbaarheid', dat een nieuw bussenplan tegen 2021 in het vooruitzicht stelt, moet zich daarnaar schikken. "De deelgemeenten zouden dan bediend worden door voorstadslijnen met klassieke bussen, die wel op termijn ook moeten vergroenen. De 'verknoping' tussen beide lijnen moet dan aan het station en op 't Zand gebeuren. Daar moeten reizigers vlot en comfortabel kunnen overstappen", aldus Dirk De fauw.Het bereik van de Jest Electric is 125 à 160 km. "Elke shuttlebus in Brugge rijdt zo'n 100 km per dag. Dat is dus perfect haalbaar, zonder te moeten opladen. Op voorwaarde dat de airco of de verwarming niet de hele dag aanstaat. In dat geval is er nood aan een pauze van 10 minuten om de batterij op te laden", bekent de Brugse burgemeester.Het succes van de drie shuttlebussen, die om de twintig minuten pendelen tussen station en randparking aan de Louis Coiseaukaai, vertoont een stijgende lijn. "Aanvankelijk vervoerden ze amper 50 à 100 reizigers per dag naar het stadscentrum. Na een bijsturing begin dit jaar steeg het aantal reizigers tot 250 per dag. De laatste vier maanden zitten we al aan 500 reizeigers", aldus Dirk De fauw.Volgens klimaatschepen Minou Esquenet geeft Brugge met deze milieuvriendelijke elektrische shuttlebus het goede voorbeeld: "We zetten alweer een stap in de richting van een betere leefkwaliteit in onze stad. We streven ernaar versneld te evolueren naar een duurzame en klimaatrobuuste stad."