Bredere Sint-Amandstraat in Tielt? Buur verzet zich ertegen

Carl Van Overschelde: "De verbreding van de Sint-Amandstraat is geen oplossing." © Foto LVA
Lieven Vancoillie

“Naast de miskenning van het openbaar onderzoek hebben we grote vragen bij de afweging van effecten en belangen in dit voorliggend dossier”, zegt Carl Van Overschelde, die op de hoek van de Meulebeeksesteenweg en de Sint-Amandstraat woont. Samen met buurtbewoners verzet hij zich tegen de verbreding van de Sint-Amandstraat. “Er ontbreken verder ook essentiële stukken in dit heikel dossier, onbegrijpelijk. Deze verbreding is geen oplossing.”

Het dossier van de Neringenstraat (de slechte en gevaarlijke kasseiweg tussen Kanegem en Aarsele), de afbakening van het kleinstedelijk gebied Tielt (met meer ruimte voor wonen, industrie en groen) én de verbreding van de Sint-Amandstraat: het zijn voor de regenboogcoalitie in Tielt stuk voor stuk heel belangrijke dossiers, maar ze gaan niet zo snel vooruit als de meerderheid had verhoopt.

Voor het weren van het zwaar verkeer en een veiliger centrum mikt de coalitie op de zuidwestelijke ontsluiting. Maar zolang er geen concreet zicht op de aanleg van die ringweg is – en dat is er in de verste verte niet – wil de meerderheid als alternatief de Sint-Amandstraat verbreden. “Het dossier volgt de normale weg”, zegt schepen Veerle Vervaeke (Open VLD). Toch dreigt vertraging door een beroepsprocedure.

Dat bevestigt Guido Mehuys, SP.A-schepen van Mobiliteit. “Het gaat onder meer om het beroep van een buur tegen de beslissing van de deputatie met betrekking tot de gedeeltelijke verlegging en verbreding van deze buurtweg 51 (Sint-Amandstraat). Zo is er weer sprake van vertraging. Veel van die realisaties die we hebben voorzien, hebben daar jammer genoeg last van”, stelt schepen Guido Mehuys. Het stadsbestuur heeft intussen al grondwervingen gedaan en gaat door met de procedure. “De beroepen werden allemaal van tafel geveegd.”

Werken voor ringweg

In het voorstel voor de verbreding van de Sint-Amandstraat wijzigt het stuk tussen de Meulebeeksesteenweg en het bedrijf Latexco grondig. “Dat moet na de afwerking van de werken een volwaardige ringweg worden met een gescheiden dubbelrichtingsfietspad.” Op de aansluiting met de Meulebeeksesteenweg komen verkeerslichten en voorsorteerstroken voor het verkeer dat in de Sint-Amandstraat wil. “Aan het kruispunt van de Sint-Amandstraat en de Marialoopsesteenweg komen er geen verkeerslichten. De voorrang zou wel worden gewijzigd: het verkeer dat vanuit Marialoop komt, zal moeten stoppen. Het verkeer op de Sint-Amandstraat zal in de richting van Tielt dan wel voorrang hebben.”

Alternatief voor zuidwestelijke ontsluiting stuit op verzet en is inzet van procedures

Ondezoek leert ons dat Carl Van Overschelde, die op de hoek van de Sint-Amandstraat en de Meulebeeksesteenweg woont, onder meer een beroep heeft ingediend tegen het deputatiebesluit (provincie), dat voorziet in de gedeeltelijke verlegging en verbreding van buurtweg 51 (Sint-Amandstraat). Hij is ook zaakvoerder van een weegbrug in de Ten Hovestraat op de industriezone Zuid. “Het stadsbestuur wilde van die straat ook een stukje ringweg maken, maar dat is geen oplossing. Kijk bijvoorbeeld ook naar de Industrie Noord, waar almaar meer sluipverkeer op zit. Een industriepark is een bedrijvenzone, dat zijn zeker geen geschikte wegen voor doorgaand verkeer.

Waslijst van opmerkingen

“Ook niet in de Tenhovestraat. Het zou levensgevaarlijk zijn om die straat als tussenstuk te gaan gebruiken. Heftrucks rijden er op en af, er is veel manoeuvrerend vrachtverkeer… Bedrijven moeten zelfs een nieuwe weg aanleggen om veilig naar hun magazijnen te kunnen rijden.”

Ook de verbreding van de Sint-Amandstraat ziet Carl Van Overschelde niet zitten. “Ik sta niet alleen, ik ben de woordvoerder van alle buren en aangelanden. Er wonen hier echter weinig mensen in de buurt. We lieten eerder onze stem horen, maar krijgen geen gehoor. Men komt zelfs niet praten met ons. We hebben een waslijst van opmerkingen overgemaakt, maar op een antwoord blijft het wachten.”

Pluim op de hoed

“Men wil die weg verbreden, maar wat bijvoorbeeld met het stort verderop, tegen de Marialoopsesteenweg. Die gronden moeten worden gesaneerd. Hoeveel gaat dat niet kosten? Men wil de pluim op de eigen hoed steken, maar denkt niet voldoende na. Als je deze weg verbreedt, mag je de zuidwestelijke ontsluiting zeker definitief opbergen. Men moet alles inzetten op die zuidwestelijke ringweg. Dat is de enige goede oplossing. Het geld dat je voor deze verbreding voorziet, moet je aan de kant houden en samen met het Vlaams gewest die zuidwestelijke ontsluiting proberen te financieren.”

De buur tekende onder meer beroep aan tegen het provinciebesluit en zal dat ook doen tegen de bouwvergunning. “Uiteraard en ik sta niet alleen. Maar er moet iemand het voortouw nemen. Volgens mijn advocaat werd dit belangrijk dossier voor de stad ook niet correct aangepakt. Belangrijke beslissingen of documenten ontbreken. Het dossier steekt amateuristisch ineen. Als deze plannen worden uitgevoerd, kan ik ook met mijn materieel mijn bocht niet meer nemen. Ik kom onmiddellijk met mijn neus op het fietspad. Het is niet de juiste oplossing”, besluit Carl.

Schepen Veerle Vervaeke: “Procedure gaat door”

“Het bezwaar van deze buurtbewoner wordt elke keer weerlegd”, reageert schepen van Openbare Werken Veerle Vervaeke (Open VLD) op de kritiek. “Het gaat voor alle duidelijkheid ook niet om een opschortend beroep, dat betekent dat we met de procedure doorgaan. Stap voor stap. In elke stadium zal die man beroep aantekenen. Elke keer proberen we dat beroep te weerleggen. Het is inderdaad wel een vertragende beroepsprocedure, zodat ik geen uitspraken wil doen wanneer de werken effectief op het terrein zullen kunnen starten. Telkens moeten we uiteraard rekening houden met de beroepstermijnen. Wat we ook doen. We betreuren dat het op deze manier moet, maar we houden voet bij stuk: die verbreding van de Sint-Amandstraat komt er, zoals we hebben voorzien.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier