"Elektrische steps zijn een ideaal vervoermiddel voor korte afstanden waardoor onnodige, korte autoritten kunnen vermeden", meent burgemeester Steve Vandenberghe.
...

"Elektrische steps zijn een ideaal vervoermiddel voor korte afstanden waardoor onnodige, korte autoritten kunnen vermeden", meent burgemeester Steve Vandenberghe."Onderzoek heeft aangetoond dat gemiddeld 1,9 km wordt gereden met onze steps", legt Sylvester Spitaels, verantwoordelijk voor de contacten met gemeentebesturen en bedrijven bij Circ, uit. "We merken ook dat ze vooral gebruikt worden voor verplaatsingen naar het station of een bushalte in de buurt. Voor een bezoek aan de bakker is de step natuurlijk ook handig."De gps-data, die het bedrijf ter beschikking heeft, biedt vaak opmerkelijke inzichten in het gebruik van de steps. "Zo hebben we vastgesteld dat er 's morgens minder verplaatsingen naar het station gebeuren met de step dan 's avonds. 's Avonds hebben de pendelaars allicht wat meer tijd om er rustig mee naar huis te rijden."Met het proefproject treedt Bredene toe tot een groeiend lijstje steden en gemeenten, waar de elektrische step eerder zijn intrede deed. "Het aantal gebruikers blijft stijgen. Circ, de grootste Europese aanbieder van elektrische deelsteps, zal in Bredene 35 steps beschikbaar stellen", aldus nog de burgemeester."Omdat onze deelsteps al worden gebruikt in Oostende en Middelkerke zal je dus vanaf 6 september zowat de hele middenkust kunnen aandoen per step. In De Haan is de proefperiode intussen afgelopen. Met de step naar die buurgemeente rijden, zal dus voorlopig niet meer lukken", voegt Sylvester Spitaels nog toe."We hebben eerst de kat wat uit boom gekeken, maar gezien het succes van de deelsteps bij de buren wilden we niet langer achterblijven. We starten tijdens deze proefperiode met een beperkt aantal steps. Via nauwgezette data-opvolging zal kunnen nagegaan op welke plaatsen in Bredene ze veilig en verantwoord kunnen ingezet.Na 4 oktober zullen we het project evalueren. Maar Bredene is een jonge gemeente. Ik vermoed dat onze jongere inwoners wat graag van deze nieuwe vorm van mobiliteit zullen gebruik maken. Het lijkt me een mooie aanvulling op het bestaande aanbod aan openbaar vervoer."Het project kost Bredene niets. Dat de proefperiode start na de drukke zomerperiode is volgens Sylvester Spitaels geen toeval. "Op die manier kunnen we monitoren wat de lokale bevolking van het aanbod vindt. In De Haan, waar de proefperiode intussen is afgelopen, stelden we vast dat de steps vooral werden gebruikt voor verplaatsingen van en naar de camping. Door toeristen dus. In Bredene leren we straks wat de Bredenaars zelf vinden van het aanbod."De proefperiode moet Circ ook duidelijk maken in welke zones een grote vraag naar de steps bestaat en in welke niet. "Samen met het gemeentebestuur zullen we meteen ook de no go-zones, waar onze steps best niet komen, kunnen aanduiden."De elektrische deelsteps zijn vanaf 6 september terug te vinden aan het Duinenplein, op de parking Markt (t.h.v. de Kapelstraat 35), op Parking 1 van het MEC, in de Dorpsstraat t.h.v. nummer 44, aan sportcentrum Ter Polder, aan het Centrumplein t.h.v. het gemeentehuis, op de hoek van de Klemskerke- en de Kapelstraat, t.h.v. gemeenschapcentrum Hubert Beuselinck, t.h.v. de Don Boscoschool (Buurtspoorwegstraat) en langs de Brugsesteenweg t.h.v. Bredene Shopping Center.Gebruikers betalen 1 euro per rit en bijkomend 0,20 euro/minuut. De steps worden dagelijks, na 20 uur, herverdeeld over de verschillende hotspots. Op iedere locatie zullen 2 à 3 steps beschikbaar zijn. De Circ-app kan gedownload via Google Playstore of de App Store.(MM)