Bloemendaelecomité vraagt geluidsmuren langs de N31 expresweg in Sint-Andries

Het Bloemendaelecomité ijvert voor een ondertunneling van de expresweg in Sint-Andries. © gf
Stefan Vankerkhoven

Het Bloemendaelecomité heeft een brief geschreven naar kersvers mobiliteitsminister Lydia Peeters, met de vraag om de resterende, hangende dossiers van de expresweg N31 in Brugge weg te werken. Een volwaardige fietsers- en voetgangerstunnel en geluidsmuren in Sint-Andries staan hoog op de agenda.

Andries Neirynck, voorzitter van het Bloemendaelecomité, erkent dat er in vijftien jaar tijd vele grote werken gerealiseerd zijn, die de expresweg N31 veiliger gemaakt hebben: “Van Chartreuseweg tot Bevrijdingslaan zijn er geen gelijkgrondse kruisingen meer. Met de realisaties van de A11 en de het complex aan de Bevrijdingslaan werden de laatste grote werken gerealiseerd. Hier mag het echter niet bij stoppen.”

De geluidsmuren langs de N31 eindigen nu aan de grens met Sint-Andries, ondanks een duidelijk Milieu Effecten Rapport. Het MER voorzag geluidsmuren op Sint-Michiels en Sint-Andries. Het Bloemendaelecomité vraagt dan ook geluidsmuren langs de woonwijken en scholen op Sint-Andries. Dat de geluidsnormen overschreden zijn, is ondertussen al meer dan één keer bewezen door de geluidsmetingen door Stad Brugge en het Vlaamse Gewest. De verhoging van de snelheid van 70 naar 90 km per uur zorgde ondertussen voor meer storende decibels.”

Tien scholen

“Langs de N31 heb je op Sint-Michiels momenteel vier conflictvrije oversteken voor fietsers en voetgangers: drie fietsbruggen aan de Chartreuseweg, Koning Albert I-laan, Tillegemstraat én een tunnel aan de Witte Molenstraat voor de zachte weggebruiker. Sint-Andries moet het stellen met één conflictvrije oversteek: de druk gebruikte voetgangerstunnel van de Diksmuidse Heirweg. Volwaardige tunnels voor fietsers en voetgangers, in de nabijheid van meer dan tien scholen, aan de Zandstraat en Diksmuidse Heirweg (zoals aan de Witte Molenstraat) zijn dan ook een absolute must!”

Andries Neirynck.
Andries Neirynck.© Davy Coghe

“Tot slot vragen we aan de Vlaamse mobiliteitsminister expliciet aandacht voor de gemeenten van Noord Brugge: Zwankendamme en Lissewege. Het zou heel erg jammer zijn indien de gedane studies en investeringen niet resulteren in een lange tunnel door Lissewege voor het havenverkeer en het afwerken van het complex in Zwankendamme. Deze poldergemeenten werden in het verleden al te vaak vergeten. We rekenen dan ook op onze nieuwe minister Lydia Peeters om deze dossiers tot een goed einde te brengen”, aldus Andries Neirynck.

Tunnel

Volgens de voorzitter krijgt het Bloemendaelecomité niet alleen steun van Brugse burgemeester Dirk de fauw, maar nu sinds kort ook van het Jabbeks gemeentebestuur: “Omwille van de nieuwe verkaveling in Varsenare beseft Jabbeke nu ook dat tal van hun dorpsgenoten naar Brugge fietsen om te werken, naar school te gaan en te shoppen. Zij moeten allemaal de gevaarlijke expresweg over. Ook voor hen zou een fietserstunnel aan de Zandstraat en de Diksmuidse Heirweg een grote meerwaarde betekenen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier