Tot de installatie van deze trajectcontrole werd begin december beslist door Waals verkeersminister De Bue (MR). Vandaag werden de palen geplaatst, later volgen de camera's en de verbinding met het verkeerscentrum, en daarna moet de installatie nog worden gehomologeerd.
...

Tot de installatie van deze trajectcontrole werd begin december beslist door Waals verkeersminister De Bue (MR). Vandaag werden de palen geplaatst, later volgen de camera's en de verbinding met het verkeerscentrum, en daarna moet de installatie nog worden gehomologeerd.Alles gaat dus behoorlijk snel, in tegenstelling tot de N58 aan Vlaamse zijde in Wervik. Een paar jaar geleden al werd door voormalig minister van mobiliteit Ben Weyts beslist dat er daar controle komt op twee trajecten op de N58, maar op het terrein is daar nog niks van te merken. Nu dus wel op de viervaks snelweg aan Waalse zijde, ook wel bekend als de legendarische snelweg Pecq-Armentières. Op zich is het invoeren van deze trajectcontrole een positieve maatregel, want er zijn op deze snelweg in het verleden al heel wat zware en zelfs dodelijke ongevallen gebeurd, die meestal te wijten waren aan zwaar overdreven snelheid ten opzichte van de toen geldende 120 per uur.Maar dat deze nieuwe trajectcontrole zal gebruikt worden om de recent ingestelde snelheidsbeperking tot 90 kilometer ter uur te handhaven is dan weer een beetje pijnlijk, want die 90 per uur is heel onnatuurlijk op een snelweg als deze en vergroot ook het onveiligheidsgevoel, aangezien je als gewone automobilist veel te lang in de dode hoek van de vele vrachtwagens blijft rijden. 's Nachts is er dan weer haast geen kat te bespeuren op deze snelweg en is 120 dan echt wel een logische snelheid. Maar daar zal, voor alle duidelijkheid, de trajectflitser geen clementie voor tonen.