Binnenkort fietsen over ijzeren brug Le Bizet

foto SR
foto SR
Redactie KW

De oude ijzeren brug van Le Bizet, die in het verleden de treinverbinding tussen België en Frankrijk verzekerde, ligt er al jaren verlaten bij. Als het van de gemeente afhangt komt daar weldra verandering in: er liggen plannen om tafel om de brug om te toveren tot een zachte verbindingsweg.

Het is een merkwaardigheid die voor heel wat wandelaars is uitgegroeid tot een absolute blikvanger langs de Leie: de oude, ongebruikte spoorwegbrug die Le Bizet verbindt met het Franse Houplines. “De laatste trein die de brug gebruikte voor de oversteek deed dat in 1988”, vertelt Philippe Mouton, schepen van Patrimonium voor Komen-Waasten. Hij blikt terug op een lange en vooral belangrijke geschiedenis, waarin de brug een cruciale rol speelde.

Emotionele waarde

“In 1920 werd de ijzeren passage, zoals we die nu kennen, heropgebouwd. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de brug tot ontploffing gebracht om de Duitsers tot een stilstand te dwingen. Na het mondiale conflict trok de economie zich weer op gang. Voor de Komense landbouwers was het noorden van Frankrijk een belangrijke afzetmarkt . Het was dus van levensbelang dat een trein, gevuld met Belgische producten, hier opnieuw zo snel mogelijk heen en weer kon rijden.”

Helaas bleek de brug na een jarenlange dienst niet opgewassen tegen de evolutie van de maatschappij. “ Vrachtvervoer over de weg ging sneller en was in heel wat gevallen ook goedkoper ”, verklaart de schepen. “In 1988 werd dan ook besloten om de treinverbinding te schrappen, waardoor de brug in onbruik raakte. Ze werd echter nooit gesloopt. Voor de Komenaars en voor de inwoners van Frankrijk heeft de ijzeren constructie een hoge emotionele waarde. Ook binnen de muren van het gemeentehuis waren we ervan overtuigd dat ze opnieuw een rol van betekenis zou kunnen spelen.”

Stukje erfgoed

Die betekenis werd gevonden in de zogenaamde ‘zachte verbindingen’. Dat is een project waarbij op verschillende plaatsen een doorgang zal worden aangelegd naar Frankrijk, specifiek voor voetgangers en fietsers . “Het zou doodzonde zijn om dit stukje erfgoed te vernietigen om dan meteen een nieuwe brug te bouwen”, sluit de schepen af.

“Samen met het gewest en enkele architecten werden dan ook de plannen opgesteld om het geheel te renoveren en opnieuw in gebruik te nemen. Alles zal in een groen kader met respect voor de natuur gebeuren. Binnen afzienbare tijd zullen voetgangers en fietsers hier dan heen en weer kunnen reizen, met onder hun voeten de restanten van wat ooit een economische levensader voor de streek was.” (SR)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.