Deze Franse onderneming is gespecialiseerd in het ontwerp en de productie van elektrische, onbemande busjes. "Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool, vergezelt me", aldus de Kortrijkse burgemeester. "We bezoeken de fabriek va...

Deze Franse onderneming is gespecialiseerd in het ontwerp en de productie van elektrische, onbemande busjes. "Mark Pecqueur, docent autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool, vergezelt me", aldus de Kortrijkse burgemeester. "We bezoeken de fabriek van Navya en zullen in Lyon ook de elektrische, onbemande busjes zien rijden.""Dergelijke busjes rijden al rond in een 25-tal steden over de hele wereld", aldus nog Vincent Van Quickenborne. "In België nog niet, maar wij willen op zijn minst onderzoeken of zulke busjes een oplossing kunnen bieden voor de mobiliteitsproblemen in Kortrijk."De burgemeester verwijst daarmee vooral naar de verbinding tussen Hoog Kortrijk en het centrum. Er loopt al een aantal jaar een studie over een trambus die tussen beide stadsdelen zou rijden. "De resultaten van die studie worden eind dit jaar, begin 2019 verwacht. Maar wat als De Lijn, die in besparingsmodus zit, dan stelt dat er geen middelen zijn om zo'n trambus te realiseren?""Kortrijk moet een alternatief hebben. Zulke elektrisch aangedreven, onbemande busjes bieden mogelijkheden. Ik zie de komende vijf jaar de mobiliteitssector trouwens enorm evolueren. Denk maar aan de onbemande auto."