Bij Edrive rijdt alles al elektrisch: “En zelfs vrachtwagens zitten er aan te komen”

Kevin Carrebrouck, Geert Vanneste en Pieter Voet van Edrive. (foto Olaf Verhaeghe)
Kevin Carrebrouck, Geert Vanneste en Pieter Voet van Edrive. (foto Olaf Verhaeghe)
Olaf Verhaeghe

De toekomst op de weg is volledig elektrisch. Dat is de rotsvaste overtuiging van Edrive, een almaar verder groeiende speler op vlak van elektrische mobiliteit. Van de kleinste steps over vlotte scooters tot zelfs SUV’s en bestelwagens: Edrive heeft het allemaal in huis. “Ons land loopt achter, maar de inhaalbeweging is nu echt ingezet.”

In de schaduw van het Guldensporenstadion van KV Kortrijk ligt het Leie Center, een hotspot voor alles wat van ver of dicht met een auto te maken heeft. Een van de twee gebouwen is zo goed als volledig ingepalmd door het jonge Edrive. “Ons omschrijven? Volledig elektrisch”, glimlacht Pieter Voet.

De 41-jarige Zwevegemnaar is verantwoordelijk voor het Edrive-verhaal in de hele Benelux. “Kort gezegd bieden wij een ruim assortiment aan elektrische voertuigen. Zo’n vier jaar geleden kwam onze zaakvoerder, Geert Vanneste, in China in contact met een resem fabrikanten van elektrische steps, scooters en auto’s. Door daar zelf op bezoek te gaan bij tal van constructeurs en fabrieken zag hij de enorme mogelijkheden op vlak van elektrische mobiliteit. Hij is daar opgesprongen.”

Intussen is Edrive importeur en verdeler voor België, Nederland en Luxemburg van een hele resem merken en modellen, gaande van steps, over scooters en stadsauto’s tot vrij uit de kluiten gewassen bestelwagens en recent ook moderne SUV’s. “Een vrij unieke positie”, benadrukt Pieter. “Wij kiezen bewust voor dat volledige spectrum. Dat doet op vandaag eigenlijk niemand.”

Elektrische steden

Die aanpak werpt volgens Pieter ook duidelijk vruchten af. “De jongste maanden ligt de focus grotendeels op scooters, de ietwat grotere modellen. Zeker in steden, ik denk maar aan de vele delivery -initiatieven van restaurants en andere spelers, kan je bijna niet anders dan voor een elektrisch exemplaar kiezen”, duidt Pieter. “Een uitstootvrije stadskern is een evolutie die is begonnen en in mijn ogen niet meer tegen te houden is. Ik zie bijvoorbeeld niet in hoe de stadsdiensten nog jaren met gewone benzine- of dieselwagens zullen rijden. Elektrische stadslogistiek – denk aan het ophalen van vuilnis of de groendienst – is eigenlijk de logica zelve. Steden en gemeenten doen op dat vlak al stevig hun best. Zij zien de noodzaak in.”

Betaalbaar?

Vraag is of ook de gewone West-Vlaming overtuigd kan worden om over te stappen op elektrisch rijden. Pieter meent alvast van wel. “Ik zie het als onze taak om dat te doen, uiteraard”, glimlacht hij. “Misschien is men hier nog wat afhoudend. Neen, eerder afwachtend. Dat is het juiste woord. Ons land loopt wat achter ten opzichte van andere Europese landen op vlak van elektrische mobiliteit. Nederland en de Scandinavische landen bijvoorbeeld, daar gaat het al jaren hard. Dankzij de steun van de overheid. In Nederland kan je bij de leasing of aankoop van een nieuwe elektrische auto een subsidie tot 4.000 euro krijgen. Dat stimuleert natuurlijk een pak meer. Wij Belgen volgen stilletjes, al denk ik wel dat de inhaalbeweging nu echt is ingezet.”

“Willen we elektrisch rijden stimuleren, dan moeten we investeren in laadpunten”

Alle scooters en wagens die Edrive verkoopt, worden dus gemaakt in China. Dat biedt volgens Pieter vooral op vlak van prijs-kwaliteit een groot voordeel. “Voor onze Jac, de nieuwste SUV, betaal je zo’n 30.000 euro. Daarmee zitten we in dezelfde prijscategorie als de stads-SUV’s van bekende merken. Zeker betaalbaar dus, terwijl je op vlak van comfort niets hoeft in te boeten”, vertelt hij.

Laadpunten

Naast de prijs speelt natuurlijk ook het bereik van de elektrische wagens een hoofdrol. Dat blijft een werkpunt, erkent ook Pieter, al gaat het wel de goede richting uit. “Eigenlijk is dat vraagstuk tweeledig. Je hebt enerzijds het bereik van de auto an sich . De nieuwste modellen van onze wagens halen in theorie 320 kilometer, in de praktijk schommelt dat eerder rond de 260 kilometer. Voor het dagelijkse vervoer, van en naar het werk en rond de kerk bij wijze van spreken, is dat natuurlijk perfect doenbaar. Voor de iets langere ritten wordt dat nipt.”

“Net daar komt ook de anderzijds naar boven: de laadinfrastructuur. In het straatbeeld ontbreken die laadpalen op vandaag nog. Oké, het aanbod is groeiende, maar er moeten veel meer publieke laadpunten komen (West-Vlaanderen telt 815 publieke laadpunten en 20 snellaadpunten, red.) . Aan de supermarkt, in stadsparkings, maar even goed op de parkeerterreinen op het werk. Uiteraard kan je thuis ook opladen en met zonnepanelen op je dak valt die kost goed mee. Maar willen we als land elektrisch rijden echt stimuleren, dan moeten we investeren in die laadpunten. Niet alleen de overheden, maar ook de privésector.”

Vrachtwagen volgt

Steps, scooters en auto’s hebben ze dus al. Bestelwagens ook. Wat moet er nog bijkomen om enkel elektrisch te zien rijden? “De grotere bestelwagens voor zowel zelfstandigen als de pakjesdiensten lijken mij een heel interessante toevoeging. Daar zit zeker muziek in. En vrachtwagens? Dat zit er aan te komen. Ook daar zijn er nog afstandsbeperkingen uiteraard, maar voor de afstand haven-magazijn lijken die mij ideaal.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.