De Oprit is sinds 20 december 2019 afgesloten voor het autoverkeer. Door een reeks aanrijdingen raakte de brug onherstelbaar beschadigd. Eind september wordt de brug afgebroken, bevestigt Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid. "Op 22 september beginnen de voorbereidende werkzaamheden, in de nacht van maandag 28 op dinsdag 29 september volgt de afbraak zelf. De E40 wordt die nacht afgesloten voor alle verkeer."
...

De Oprit is sinds 20 december 2019 afgesloten voor het autoverkeer. Door een reeks aanrijdingen raakte de brug onherstelbaar beschadigd. Eind september wordt de brug afgebroken, bevestigt Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) van de Vlaamse overheid. "Op 22 september beginnen de voorbereidende werkzaamheden, in de nacht van maandag 28 op dinsdag 29 september volgt de afbraak zelf. De E40 wordt die nacht afgesloten voor alle verkeer."De Oprit is nu al acht maanden gesloten voor het autoverkeer, maar wordt wel nog veel gebruikt door fietsers. Anders moeten die een flink stuk omrijden via de Zandvoordeschorredijkstraat of de Kennedyrotonde. En nu volgende week het nieuwe schooljaar begint, zullen ook weer veel schoolkinderen de Oprit gebruiken. "We vinden het spijtig", zegt directeur Alexandra Vercruysse van de Sint-Lodewijksschool, die ruim 460 leerlingen telt."Vorig schooljaar was er een enquête bij onze leerlingen. Liefst 190 leerlingen gebruikten de Oprit om naar school te komen, met de auto of met de fiets. Je hebt ook het duukertje, een tunnel die de Oudstationstraat met de August Beernaertstraat verbindt, dat door een 30-tal kinderen gebruikt werd. Maar het zal toch niet zo evident zijn om al die andere kinderen daar nu ook door te laten passeren. Die tunnel is nogal smal, staat soms onder water... Vroeg of laat zullen daar kinderen op elkaar rijden.""Eigenlijk wordt de grootste katholieke school van Oostende afgesloten", vervolgt de directeur. "We werden ook niet geïnformeerd over het verdwijnen van de brug. Mensen zullen moeten omrijden, maar we hopen dat de mensen daar door kijken. Wij zijn een heel goede school. Ouders zullen hun kinderen toch belangrijker vinden dan die enkele extra kilometers?"Ook Annie Deklerck uit de Heidebloemstraat op Stene is niet gelukkig. Haar kleinkinderen wonen op Stene en komen via de Oprit naar school in de Maurits Sabbestraat of naar hun oma. "Ik hoorde het nieuws van mensen die er opmetingen aan het doen waren. Ja, er is nog een voetgangerstunnel, maar die is veel te smal voor bakfietsen en aanhangfietsen. En 's avonds heb ik liever niet dat kinderen door een tunnel moeten. Als ze omrijden via de Kennedyrotonde, moeten ze drie keer oversteken op zo'n gevaarlijk punt." Het Agentschap Wegen en Verkeer kondigt wel aan dat er een studie wordt opgestart om een nieuwe fiets- of voetgangersverbinding tussen de Konterdam en Stene te realiseren. Er is nog niet beslist of dat met een brug of een tunnel zal zijn. "Ze hadden beter gezorgd dat er eerst een nieuwe verbinding was en dan pas de brug werd afgebroken", vindt Annie Deklerck. "Die brug zal toch niet zo snel instorten door wat fietsers en voetgangers? Of kunnen ze geen noodbrug plaatsen?""Ik begrijp dat er voor de bouw van zo'n brug flink wat rekenwerk moet gebeuren", zegt schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw (N-VA). "Maar de nieuwe brug moet er zo snel mogelijk komen. Deze verbinding is ontzettend belangrijk voor de school, de vele kinderen die er school lopen, en hun ouders. Dat is ook de boodschap die ik aan AWV heb gegeven en ze hebben me bevestigd dat ze de brug zo snel mogelijk willen realiseren. Volgende week hebben we hierover opnieuw overleg."