https://api.mijnmagazines.be/packages/navigation/

Bewoners willen zwaar verkeer weg uit Zwevezelestraat en Koolskampstraat in Lichtervelde: “Maar snel een bord plaatsen, lost dit niet op”

Een twintigtal buurtbewoners verzamelde dinsdagavond op de hoek van de Zwevezelestraat en de Koolskampstraat. Links vooraan herkennen we Johan Vandenbussche, rechts Bert Werniers. © Foto Kurt
Tim Vansteelandt
Tim Vansteelandt Chef Nieuws

Voor enkele inwoners uit de Zwevezelestraat en de Koolskampstraat in het centrum van Lichtervelde is de maat vol: ze willen geen zwaar doorgaand verkeer meer langs hun huizen. “Maar we gaan dit niet oplossen door snel een bord te plaatsen”, reageert schepen van Mobiliteit Steven Bogaert (CD&V).

We schreven het vorige week al: enkele bewoners willen het zwaar verkeer bannen uit de Koolskampstraat en de Zwevezelestraat in Lichtervelde. Toen wilde de actiegroep nog niet met de pers praten, maar dinsdagavond wel. Een twintigtal buurtbewoners verzamelde op de hoek van beide straten voor een hachelijk fotomoment.

De bewoners hebben een duidelijke eis: een tonnagebeperking in hun straat, zodat het zwaar doorgaand verkeer er wegblijft. “En dan hebben we het niet over de leveranciers van de supermarkt, maar wel over het verkeer dat hier eigenlijk niet moet zijn. Vrachtwagenchauffeurs die op hun gps de kortste weg volgen of die de kilometerheffing op de gewestwegen willen ontlopen. Wees gerust: mensen in gemeenten met een tonnagebeperking verhongeren niet”, zegt Bert Werniers, één van de initiatiefnemers.

Camera

Volgens Bert en co is het meer dan “een gevoel” dat er veel vrachtverkeer passeert. De buurtbewoners installeerden een camera die alle verkeer telt. Daaruit blijkt dat de voorbije negen dagen liefst 3.508 ‘grote voertuigen’ – vracht- en landbouwvoertuigen – door de Zwevezelestraat en Koolskampstraat reden. Dat is tien procent van het totaal. Opvallend: er passeerden ook 4.996 fietsers. En het is net die gevaarlijke combinatie van fietsers en zwaar verkeer die de bewoners schrik inboezemt.

“We hebben bij heel wat huizen aangebeld om ons verhaal te doen en mensen te vragen een affiche op te hangen”, vertelt Bert. “Daar zijn veel schrijnende verhalen uit gekomen. Een oma weende: ze verbiedt haar kleinzoon met de fiets langs te komen omdat ze het veel te gevaarlijk vindt.”

Wakker door gedaver

In de Koolskampstraat zorgt de slechte staat van het wegdek voor een extra probleem. “Mensen daveren ‘s morgens uit hun bed als de eerste vrachtwagen passeert”, klinkt het. “Digitale vergaderingen houden is onmogelijk in mijn bureau langs de straatkant”, zegt Hilde Pitteljon. “Het is eigenlijk door corona, en dus thuis te moeten werken, dat ik tot het besef gekomen ben dat het echt wel de spuigaten uitloopt. En met mij vele anderen.”

De buurtbewoners hopen dan ook dat er snel actie ondernomen wordt. “Het merkwaardige is dat iedereen ons gelijk geeft, zélfs de gemeente”, zegt Johan Vandenbussche, buurtbewoner maar ook gemeenteraadslid voor SOMM. “Het stond al in het Mobiliteitsplan van 2011 en het staat zwart op wit in het geactualiseerde Mobiliteitsplan dat in november 2020 werd goedgekeurd door de gemeente: Wingene en Lichtervelde kunnen een tonnagebeperking invoeren in de Koolskampstraat en de Zwevezelestraat. Wij vragen ons dan ook af: waar wacht de gemeente op?”

Verbindingsweg

Hallo, Steven Bogaert, schepen van Mobiliteit? “Het is goed dat de buurtbewoners naar buiten komen met cijfers en argumenten”, reageert de CD&V-schepen. “Zoals ik eerder al zei: we delen hun bezorgdheid. Maar we mogen natuurlijk niet vergeten dat het hier om een verbindingsweg gaat. Er zal altijd zwaar verkeer zijn, al moeten we dat uiteraard zo veel mogelijk minimaliseren tot het verkeer dat echt in Lichtervelde moet zijn.”

“Maar simpelweg een verkeersbord met een tonnagebeperking plaatsen, lost niks op”, aldus nog Steven Bogaert. “Dat verlegt het probleem naar andere straten. We zijn dan ook genoodzaakt om een oplossing op regionaal niveau te zoeken. Het overleg met de Vervoersregio is volop bezig, al besef ik dat de buurtbewoners daar weinig boodschap aan hebben. Op korte termijn willen we het wegdek van de Koolskampstraat affrezen om het gedaver tegen te gaan, maar het is wachten op wegbeheerder AWV. Op middellange termijn, nu is ons 2023 beloofd, is de volledige heraanleg van die straat heel belangrijk met het oog op de trillingen, de snelheid en de verkeersveiligheid in de buurt. Ook op korte termijn komen aan de Krone fietssuggestiestroken. AWV heeft beloofd dat dit jaar nog in orde te brengen. Maar ik begrijp uiteraard dat dit voor de buurtbewoners een pleister op een zere wonde is.”

De schepen hoopt binnenkort overleg tussen buurtbewoners, gemeentebestuur en AWV te kunnen organiseren. Het onderwerp komt ook ter sprake op de gemeenteraad van maandag 27 september.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.