Bewoners Tenhovestraat (Tielt Zuid) zijn verkeersoverslast meer dan beu

Randy De Clercq

De inwoners luiden de alarmbel, nadat hun industriezone sinds de invoering van een verkeerswijziging plots een weg voor doorgaand verkeer is geworden.

De Tenhovestraat ligt in de industriezone Tielt Zuid en is druk bebouwd met bedrijven, zelfstandigen en enkele zelfstandigen die bij hun bedrijf wonen. “Sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer in de Bedevaartstraat en de Gruuthusestraat is onze weg een doorgangsweg geworden”, zeggen Tom Vandewege, Carl Vanoverschelde, Karien Boon, Wim De Blaere, Sofie Lafaut en Kris De Laere, inwoners en zaakvoerders in de Tenhovestraat. “Het was hier al druk met het containerpark, die vaak voor heel veel files zorgen. Maar nu is er dus ook al dat doorgaande verkeer en dat zorgt voor heel wat problemen. Een vrachtwagen die wil laden en lossen bijvoorbeeld geraakt nog amper op zijn locatie. Of een vrachtwagen die hier een halfuur in file staat, tja, die zijn uren beginnen ook te lopen. En dan heb je nog dat gedrag van die automobilisten: je mag hier 70, maar rijden zeker aan 140 per uur voorbij!”

Karien Boon is onder meer uitbater van een weegbrug in de straat. “Je zou mijn omzetcijfers eens moeten zien, die zijn spectaculair gedaald sinds de invoering van de huidige verkeerssituatie. Logisch, een vrachtwagenchauffeur heeft wel meerdere plaatsen waar hij zijn voertuig kan laten wegen en als hij hier een halfuur verliest, tja, dan kiest hij liever voor een andere locatie”, zegt ze. “En dan te weten dat het hier nog drukker zal worden als de Sint-Amandstraat verbreed wordt en al dat ringverkeer ook hierdoor gestuurd zal worden.”

Bewoners Tenhovestraat (Tielt Zuid) zijn verkeersoverslast meer dan beu

Is er dan een oplossing voor het probleem? “Het is moeilijk”, zeggen de inwoners zelf. “Het verkeer zal altijd bij iemand anders terecht komen als het hier niet rijdt. De enige echte oplossing is de zuidwestelijke ontsluiting van de ring tussen de wegen naar Pittem en Meulebeke, dat is het kortste traject voor een ringlaan en staat al jarenlang op de plannen. Maar door geldgebrek komt het er maar niet.”

Oplossen

Schepen van Mobiliteit Guido Mehuys (SP.A) kwam de honneurs waarnemen tijdens de korte protestactie. “We gaan de problemen die zich stellen oplossen”, aldus de schepen. “We gaan de snelheid hier verlagen naar 50 kilometer per uur. Daarnaast hebben we intussen maatregelen genomen: de eenrichtingsweg naar Marialoop is iets minder lang geworden, waardoor het verkeer ook richting Seyntexlaan kan in plaats van de Tenhovestraat. We zullen ook kijken om in de toekomst een nieuwe ingang te voorzien voor het containerpark, zodat het verkeer niet meer in file staat in de Tenhovestraat zelf.”

(Foto’s RDC-GF)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier