Tussen eind mei en eind juni versperde de ophoging op de Stokerijstraat en de Pieter Vinckestraat de toegang voor autoverkeer. Enkel tractoren en zwakke weggebruikers konden er nog langs. "Op vraag van de buurtbewoners", klonk het bij schepen van Mobiliteit Francis Watteeuw (SP.A). De tractorsluis moest sluipverkeer langs de landelijke wegen tussen de Brugsesteenweg en de Sint-Katriensteenweg weren.
...

Tussen eind mei en eind juni versperde de ophoging op de Stokerijstraat en de Pieter Vinckestraat de toegang voor autoverkeer. Enkel tractoren en zwakke weggebruikers konden er nog langs. "Op vraag van de buurtbewoners", klonk het bij schepen van Mobiliteit Francis Watteeuw (SP.A). De tractorsluis moest sluipverkeer langs de landelijke wegen tussen de Brugsesteenweg en de Sint-Katriensteenweg weren. Meteen kwam er heel wat kritiek en amper luttele uren nadat de opstelling werd geïnstalleerd, was ze al grotendeels aan flarden gereden. Schepen Watteeuw toonde zich echter overtuigd van het project en vroeg begrip, tijd en steun. Pas na een grondige evaluatie, waarin de stem van de mensen uit de buurt bepalend zou zijn, zou worden beslist over het al dan niet permanent maken van de tractorsluis. De paaltjes aan de kant van de weg zijn vandaag de laatste stille getuigen van het proefproject. Iets meer dan de helft van de buurtbewoners (55 procent) kantte zich tegen de tractorsluis, 45 procent was voor. "Maar ook zij die tegen de sluis stemden, vragen maatregelen om het sluipverkeer en de snelle chauffeurs te weren", benadrukt de schepen van Mobiliteit.Dario Geldhof uit de Stokerijstraat stemde tegen. "Je verliest heel veel tijd als je die ommetoer moet doen langs de Sint-Katriensteenweg en de lichten met de Brugsesteenweg. Er zijn toch andere mogelijkheden om uitsluitend plaatselijk verkeer af te dwingen? Camera's met nummerplaatherkenning misschien? Of een paaltje dat uit de grond komt en enkel door bewoners kan worden verwijderd, ik zeg maar iets. Dat het nipt was? Ieder zijn mening hé, maar ik heb het liever zonder." Ook Didier Verschaeve en Ausra Lankeliene, twee buren uit de Stokerijstraat, zijn die mening toegedaan. "Ik ben tegen het afsluiten", zegt Didier. "Dat omrijden was er voor mij te veel aan. Maar er moet wel iéts gebeuren. De frequentie is niet zo'n probleem in mijn ogen, de snelheid wel." Ausra knikt. "Ik durf mijn kinderen niet buiten laten spelen. Het is hier wel zone 50 maar dat wordt niet gerespecteerd." "Snelheidsremmers, dat hebben we nodig. Bloembakken bijvoorbeeld", oppert Didier meteen.Benjamin en Brenda wonen bijna op de hoek van de Stokerijstraat met de Sint-Pieterstraat. Zij stemden voor een definitieve tractorsluis. "Dat was de ideale maatregel. Wij vinden het echt jammer dat die wordt teruggeschroefd. Wij denken vooral aan onze zoon, aan zijn veiligheid. Borden met 'uitgezonderd plaatselijk verkeer' volstaan niet. Zeker tijdens de spitsuren passeren hier heel wat mensen die hier niet moeten zijn", zegt Brenda. "55 procent, dat is een minimeerderheid hé. Waarom wordt dan meteen alles weggeveegd?", vraagt Benjamin zich af. "Het effect voor de directe buren was positief. Ook wij moesten een stuk omrijden, maar als het hier veiliger wordt, dan doen we dat graag. Misschien hadden ze de opstelling iets langer moeten laten staan. Laat mensen er wat meer aan wennen. Het probleem sleept al jaren aan. We hadden eindelijk een oplossing, maar nu moet er opnieuw gepalaverd worden."In het gezin van Steven Lombaert uit de Pieter Vinckestraat was er onenigheid over de tractorsluis als oplossing. "Ik was tegen, mijn vrouw voor. Maar we hadden er geen grote discussies over, hoor", glimlacht hij. Ook Steven vond het omrijden een vervelend gevolg. "Als je in Ingelmunster, Harelbeke of Izegem moet werken, is die toer langs Sentebane natuurlijk niet ideaal. Langs de andere kant: wie hier even buiten staat, ziet veel auto's passeren van mensen die hier niet wonen. En er wordt snel gereden, maar dat had je met die tractorsluis ook. Borden helpen niet, vluchtheuvels evenmin. Misschien moet er maar een slagboom komen. En geef elke bewoner een tweetal badges." Het gemeentebestuur zoekt verder naar een oplossing om het sluipverkeer te weren. ANPR-camera's lijken een optie maar die zijn duur en de installatie kost tijd. Schepen Watteeuw maakt zich echter sterk een oplossing te zullen vinden. Voor die er definitief komt, zullen er echter nog heel wat auto's door de smalle straten rijden.