Tijdens een inspraakavond legden het gemeentebestuur en Studiebureau Demey hun visie uit. De bewoners mochten ook hun ideeën en opmerkingen formuleren om enkele zaken bij te sturen. "Op die manier willen we een groter draagvlak creëren voor de heraanleg van de Heirweg. Er ligt nog niets vast en ook binnen het eerste jaar zullen we nog geen werken uitvoeren. De Heirweg is een belangrijke as, dus willen we vroeg informeren, maar ook luisteren naar de mensen", legde schepen van mobiliteit Daisy Haydon (CD&V) uit. Toch kan niet alles zomaar aangepast worden. "Zo zijn de minimumbreedte van de rijweg en...

Tijdens een inspraakavond legden het gemeentebestuur en Studiebureau Demey hun visie uit. De bewoners mochten ook hun ideeën en opmerkingen formuleren om enkele zaken bij te sturen. "Op die manier willen we een groter draagvlak creëren voor de heraanleg van de Heirweg. Er ligt nog niets vast en ook binnen het eerste jaar zullen we nog geen werken uitvoeren. De Heirweg is een belangrijke as, dus willen we vroeg informeren, maar ook luisteren naar de mensen", legde schepen van mobiliteit Daisy Haydon (CD&V) uit. Toch kan niet alles zomaar aangepast worden. "Zo zijn de minimumbreedte van de rijweg en die van het fietspad opgelegd door de provincie en het Vlaams Gewest om subsidies te kunnen trekken." Het groot vrachtverkeer zal in de toekomst niet meer door het centrum van Sint-Baafs-Vijve mogen passeren."Vanuit de Wakkensteenweg kan het vrachtverkeer via de Heirweg, Rijksweg en Ridder de Ghellinckstraat naar de N382 en de E17. Op die manier legden we ook al de Ooigemstraat, de Ridder de Ghellinckstraat, de Breestraat en de Kanaalzone West in Ooigem aan. Dat kadert allemaal in het project om zwaar vrachtverkeer niet meer door een dorpscentrum te loodsen", vertelde Filip Demey van Studiebureau Demey.De Heirweg is ook een belangrijke weg voor fietsen in de verbinding Ooigem-Wielsbeke-Wakkken. "Die tweespalt tussen vrachtverkeer en zwakke weggebruikers maakt het niet gemakkelijk. Voor de veiligheid zullen we gescheiden eenrichtingsfietspaden aanleggen. Die zullen verhoogd zijn waar men 50 km per uur mag rijden en afgescheiden door een haag of parkeerstrook waar men 70 per uur mag rijden. Ook dat is opgelegd vanuit het subsidiereglement", wist Filip Demey.Stukken van zone 50 en zone 70 zullen elkaar afwisselen op de Heirweg. Bij elke overgang naar een ander snelheidsregime zullen verkeerseilanden aangelegd worden. "We maken die afwisseling in snelheden omdat de Heirweg niet overal even breed is. Op de smallere stukken kan een fietspad niet afgescheiden zijn, dus moeten we daar een zone 50 aanleggen", zei Demey. Van de Caignaardstraat tot aan de Wakkensteenweg zou de Heirweg zone 70 zijn. Maar voorlopig is het daar nog niet breed genoeg. "Op het voorlopig plan is het fietspad 1,60 meter breed. Dat zou minimum 1,75 moeten zijn. We hopen dat de inwoners bereid zullen zijn een stukje grond af te staan tegen een vergoeding. Op de meeste plaatsen proberen we landbouwgrond te nemen, maar soms hebben we een stukje oprit nodig." Nu zijn de inwoners aan zet om hun mening te geven. De Heirweg zal volledig heraangelegd worden: van de Rijksweg tot aan de Mandel. Dat was één van de belangrijkste verkiezingspunten van CD&V Wielsbeke. De start van de werken zal nog niet voor het eerste jaar zijn. "Met de input en suggesties van de bewoners gaan we aan de slag. Zo is nog niet beslist wie voorrang zal krijgen op het kruispunt Heirweg-Wakkensteenweg. Uiteindelijk blijft het belangrijk dat de Heirweg een veilige weg is, vooral voor de zwakke weggebruiker", besloot Daisy Haydon. (Niels Vromant)