Bewoners Harendijke zijn parkeeroverlast in hun buurt beu

“Het staat hier bij ons altijd vol langparkeerders, terwijl de betalende randparkings honderd meter verderop het jaar rond leegstaan”, klinkt het bij de bewoners van Harendijke. © WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

De bewoners van Harendijke, de wijk die op de grens met Blankenberge ligt, zijn de parkeeroverlast in hun buurt grondig beu. De moeilijkheid van het probleem is dat het om een gedeelde verantwoordelijkheid gaat: Harendijke is grotendeels grondgebied De Haan, maar de langparkeerders die de parkeeroverlast veroorzaken, komen voor Blankenberge.

“De betalende parkeerplaatsen langs de Wenduinesteenweg kennen zelfs in het volle topseizoen maar een gemiddelde bezetting van 53 procent. Begrijpelijk, als je honderd meter verder gratis kunt parkeren. Met die vijf euro voor een dagticket drinken de mensen liever twee koffietjes in de stad”, zegt Roger Ackaert. Stad Blankenberge ligt volgens de bewoners dus mee aan de basis van het probleem. “Want om de druk op hún woonwijken te verminderen, promoten ze daar het toeristisch parkeren in de rand. Maar zo zorgen ze er wel voor dat we hier in Harendijke met de overlast opgezadeld zitten”, klinkt het.

Bijkomend probleem

Roger Ackaert verwijst ook naar de nota die voormalig schepen van Mobiliteit Sandy Buysschaert publiceerde bij de bestuurswissel: daarin vroeg hij zijn opvolger Patrick De Klerck om het probleem Harendijke niet te importeren naar Blankenberge. Terwijl het probleem juist geëxporteerd is vanuit Blankenberge naar de buurgemeenten”, zegt Roger Ackaert. De oplossing zou volgens de bewoners misschien kunnen bestaan in de invoering van een blauwe zone, gecombineerd met bewonerskaarten. “In Zeebrugge werd onlangs ook een blauwe zone ingevoerd in de Strandwijk en de zone rond de jachthaven. De reden: tweedeverblijvers uit Blankenberge en Knokke-Heist kwamen daar altijd gratis parkeren. Een beetje zoals de situatie hier dus”, zegt Roger Ackaert. “Echter nog een bijkomend probleem hier, is dat er meerdere instanties betrokken zijn: de groenzone aan de Wulpjesweg, waar al die langparkeerders staan, valt onder de bevoegdheid van AWV. Het parkgebied aan de overkant is dan weer van MDK. Daardoor weten wij als bewoners ook niet altijd goed bij welke instantie we best aankloppen om gehoor te krijgen. Bij De Haan is het standpunt: een zelfde parkeerbeleid voor heel het grondgebied. De specifieke noden van Harendijke wegen dus blijkbaar niet voldoende door. En de vele foutparkeerders aanpakken is blijkbaar ook geen prioriteit voor de politie”, klinkt het nog.

Haag aanplanten

Volgens Marleen De Soete, schepen van Mobiliteit in De Haan, hebben er verschillende voorstellen op tafel gelegen. “Maar het is moeilijk om iedereen op één lijn te krijgen en tot een gedragen oplossing te komen. Ons laatste voorstel was de aanplanting van een haag, zodat er niet langer geparkeerd zou kunnen worden. Het was het proberen waard, vind ik, maar volgens de bewoners zouden we het probleem daarmee gewoon verleggen. Het probleem ligt bij die betalende randparking. Blankenberge heeft deze ingevoerd zonder ons daarover eerst te raadplegen”, klinkt het. Haar collega-schepen uit Blankenberge is niet blind voor de problematiek. “Op de laatste verkeerscommissie werd het probleem van Harendijke ook nog eens aangehaald. Ik wil nu geen concrete uitspraken doen over een deelgebied, maar we gaan ons parkeerbeleid binnenkort wel globaal evalueren en dan wordt dit zeker meegenomen. Het parkeerbeleid in een stad is altijd een evenwichtsoefening”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier