Bewoners Bremstraat willen net als Klemskerke dorp zone 30: “Straat is nu een racebaan”

Steven Verkempynck, Steven De Loose en Pieter Dewulf en vooraan Sander, Devin en Noona vragen samen met alle bewoners van de Bremstraat een zone 30, of toch minstens snelheidsremmende maatregelen. © WK WK
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

In Klemskerke (De Haan) werd onlangs een nieuwe zone 30 ingevoerd. Het gemeentebestuur maakt zo werk van verkeersveiligere dorpskernen, maar ook elders blijkt de vraag naar een zone 30 weerklinken. “Onze straat is een racebaan”, klinkt het bijvoorbeeld in de Bremstraat.

De maximumsnelheid in Klemskerke dorp werd verlaagd van 50 km/u naar 30 km/u. Het gemeentebestuur wil hiermee verder werk maken van verkeersveiligere dorps- en woonkernen.

“Vroeger stonden we dit enkel toe in schoolomgevingen, maar we proberen het nu ook op enkele andere plaatsen. De zone 30 zorgt voor een betere woonkwaliteit, meer leefbaarheid en minder lawaaihinder, minder uitstoot van uitlaatgassen en minder ongevallen”, weet schepen van Mobiliteit Marleen De Soete (Samen Vooruit!). Ook in de dorpskern van Vlissegem geldt al een maximumsnelheid van 30 km/u.

Drukke verbindingsweg

In de Bremstraat in Klemskerke zijn de bewoners vragende partij. “Onze straat is een drukke verbindingsweg geworden, een autostrade waar snelheden tot 80 km/u worden gehaald. Niet veilig voor onze kinderen, en ook levensgevaarlijk voor de schoolgaande jeugd die hier dagelijks passeert op de fiets”, zegt Steven Verkempynck.

Hij is misnoegd omdat het in Klemskerke dorp wél kan en in zijn straat blijkbaar niet. “In de dorpskom is de zone 30 er blijkbaar ook gekomen op vraag van de bewoners. Maar als wij hier op een zone 30 aandringen, blijft het resultaat uit. We dringen er al maanden op aan, sinds de werken in Vosseslag gestart zijn. Al het verkeer werd daarvoor omgeleid via onze straat.”

Levensgevaarlijk voor de schoolgaande jeugd die hier dagelijks passeert op de fiets

Steven Verkempynck overhandigde ondertussen ook al een petitie aan het gemeentebestuur. “Die werd door alle bewoners van de straat ondertekend. We willen graag een constructief gesprek voeren, want de oplossing kan misschien heel eenvoudig zijn. Misschien helpen snelheidsremmende maatregelen ook al, en is een zone 30 niet eens nodig. Want die moet dan natuurlijk ook nog worden nageleefd”, klinkt het.

Klacht ernstig nemen

Schepen van Mobiliteit Marleen De Soete is op de hoogte en zegt dat de optie wel degelijk op tafel ligt. Al stelt ze zich ook de vraag of er wel echt zoveel te snel gereden wordt in de Bremstraat.

“We hebben er snelheidsmetingen laten uitvoeren en daar bleek dat alvast niet uit. Anderzijds wil ik hun klacht zeker ernstig nemen als dat bij de bewoners zo leeft. Het is alleen zo dat we momenteel voor heel de gemeente een plan aan het opmaken zijn rond zwaar vervoer en snelheid. Dat is een traject van een paar maanden.”

Hoe dan ook: het gemeentebestuur is er dus mee bezig. “En ik zal voor de Bremstraat een dossiertje openen in het schepencollege”, neemt schepen De Soete zich voor.

De zone 30 in Klemskerke geldt in de Dorpsstraat, vanaf de Geersensmolen tot en met huisnummer 109, in de Clemensstraat, Ten Anker en in de Nieuwe Steenweg van huisnummer 1 tot en met 18.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier