Jacqueline Dubois (58) kreeg de afgelopen week maar liefst twee parkeerboetes in de bus. "En nochtans had ik netjes betaald via sms", klinkt het verontwaardigd. "Ik moet geregeld in Kortrijk zijn om leveringen te doen, want ik werk halftijds in een bloemenzaak. Gewoonlijk gebruik ik daar de groene parkeerplaatsen (waar maximaal 30 minuten geparkeerd mag worden, nvdr.) maar dat kan niet altijd. Op drukke momenten staan die vol. Toen ik voor de eerste keer de nieuwe automaten aan de Veemarkt (die in gebruik zijn sinds augustus, nvdr.) moest gebruiken, was ik niet meteen mee. Gelukkig had mijn zoon uitgelegd hoe ik via sms moest betalen, dat heb ik net...

Jacqueline Dubois (58) kreeg de afgelopen week maar liefst twee parkeerboetes in de bus. "En nochtans had ik netjes betaald via sms", klinkt het verontwaardigd. "Ik moet geregeld in Kortrijk zijn om leveringen te doen, want ik werk halftijds in een bloemenzaak. Gewoonlijk gebruik ik daar de groene parkeerplaatsen (waar maximaal 30 minuten geparkeerd mag worden, nvdr.) maar dat kan niet altijd. Op drukke momenten staan die vol. Toen ik voor de eerste keer de nieuwe automaten aan de Veemarkt (die in gebruik zijn sinds augustus, nvdr.) moest gebruiken, was ik niet meteen mee. Gelukkig had mijn zoon uitgelegd hoe ik via sms moest betalen, dat heb ik netjes gedaan. En toch had ik een boete van 30 euro aan mijn been. Nog geen drie dagen later volgde er zelfs een tweede", klinkt het verontwaardigd.Providers werken met ander systeemBoosdoeners zijn volgens schepen van Mobiliteit Axel Weydts de providers. Die werken met zodanig veel verschillende systemen dat klanten er geen wijs meer uit geraken. "Parkeerbedrijf Parko is ook gewoon klant bij providers als Proximus en Orange", legt hij uit. "Die werken allemaal met een ander systeem. De ene laat berichtjes naar 4411 niet automatisch passeren, de ander doet dat wel na registratie en nog andere providers sturen geen bevestiging. Dat zorgt voor heel veel verwarring bij de gebruikers. Maar helaas zitten wij daar zelf niet aan het stuur."Omdat zowel de schepen als Parko directeur Jean-Paul Vandewinckele vinden dat het systeem klantvriendelijker moet kunnen, dienden ze een klacht in bij de Vlaamse ombudsman. "Zo hopen we toch wat meer slagkracht te krijgen bij die bedrijven", aldus de schepen. "Ondertussen wil ik iedereen aanraden om via de website Parko.be te werken. Na een eenmalige registratie kan je daar gemakkelijk betalen voor parking, zonder extra kosten. Via sms kan dat niet, operatoren rekenen immers nog kosten aan per verzonden en ontvangen sms."100.000 euro aan boetes"Buiten de problemen met het sms-verkeer werkt het nieuwe parkeersysteem uitzonderlijk goed", benadrukt de schepen. "Er zijn nog geen storingen of onderbrekingen geweest. Mensen moeten gewoon nog een beetje wennen. Onze parkeerwachters trachten hen daarbij te helpen." "Bovendien hebben we in augustus en september een gedoogbeleid gehanteerd", vult Jean-Paul aan. "Mensen die bijvoorbeeld één cijfertje van hun nummerplaat verkeerd ingaven bij de automaat werden daar niet voor beboet." Voor de duidelijkheid: met het nieuwe systeem betaal je steeds zonder cash en geef je je nummerplaat in via sms, de website van Parko of aan de automaat. Teruglopen naar de auto met je ticketje hoeft niet meer.Parko haalde in september wel een recordbedrag aan boetes (of zogenaamde naheffingen) op. Zo'n 100.000 euro, dat is bijna het dubbele van een 'gewone' maand. Maar dat komt volgens de directeur niet omdat er meer boetes uitgedeeld worden. "Die heffingen zijn gewoon duurder geworden (van 25 naar 30 euro nvdr.), het extra geld komt daarvandaan. We delen niet meer boetes uit dan anders." Ook op de vraag of er nu meer klachten binnen lopen dan voor de aanpassing van het parkeerbeleid antwoord de man negatief.Jacqueline diende ondertussen wel klacht in én hoopt dat haar boetes zullen worden kwijtgescholden. Maar daar ziet het niet naar uit.