Bestuurders blijven zich misrekenen aan de brug over de Lovaart in Steenkerke

Een bestuurster uit Wervik misrekende zich en reed op vrijdag 21 juni het dak af van haar lichte vrachtwagen. © JTY
Redactie KW

Vrijdag 21 juni reed zich opnieuw een lichte vrachwagen vast onder de brug over de Lovaart in Steenkerke. Alhoewel de doorgangshoogte van 2,90 meter aangegeven is boven de brug, misrekende de bestuurster uit Wervik zich en reed ze met haar lege lichte vrachtwagen onder de lage horizontale brug door.

De vrachtwagen verloor daarbij het volledige dak van de laadbak. De cabine van de bestuurster raakte niet beschadigd, maar de laadklep achteraan werd door de klap ook verwrongen. In maart haperde ook reeds een lichte vrachtwagen van het leger, die uit de richting van Veurne kwam, aan de onderkant van de brug.

In maart reed een vrachtwagen van het leger tegen de onderkant van de brug en bleef vastzitten.
In maart reed een vrachtwagen van het leger tegen de onderkant van de brug en bleef vastzitten.© JTY

De brug is goed voor zeker een vijftal zware aanrijdingen per jaar waar politie en takelwerk noodzakelijk zijn, maar er zijn zeker nog andere lichtere aanrijdingen waar de bestuurders gewoon hun weg voortzetten. Ook tijdens de oogstperiodes ligt vaak heel wat hooi of stro pal onder de brug door haperingen van te hoog geladen landbouwwagens.

Beschadigde brug zorgt regelmatig voor haperingen

Volgens de politie van de zone Spoorkin zijn er in het verleden al meerder ongevallen gebeurd door bestuurders die de weg onder de brug verkiezen i.p.v. het drukke kruispunt te moeten dwarsen. Daar is het soms minutenlang aanschuiven door de vele vrachtwagens die gaan tanken in de tankstations langs de Albert-I laan.

Het verkeer dat langs de Lovaart uit de richting van Steenkerke of van Veurne komt en die de Albert-I laan niet moet oprijden, verkiest onder de brug door te rijden. De brug zelf vertoont al betonschade aan de rand waar de botsingen gebeuren. Kleine stukken zijn er al afgebrokkeld maar gelukkig zonder grote structuurschade aan de brug zelf.

Uitkijken blijft de boodschap

De weg onder de brug is dus eigenlijk een soort sluipweg om het drukke kruispunt van de Albert-I laan met de Vaartstraat niet te moeten dwarsen. Het baantje kan ook niet worden afgesloten omdat er een depot gelegen is van Bruggen en Wegen, waar in de winter vrachtwagens met strooizout worden bevoorraad. Er kunnen bijgevolg ook geen horizontale signalisatiepalen gezet worden met hoogtebeperking zoals bij de inritten van parkeergarages.

Misschien is het eens te overwegen om twee verbodsborden C29 te plaatsen op enkele tientallen meters voor de brugdoorgang aan beide kanten van de rijrichting.

Bezig zijn met de weg en steeds uitkijken naar obstakels, zoals van een verantwoordelijke bestuurder wordt verwacht, blijft hier zeker de boodschap.

(JTY)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier