De vroege vogels die op zondagochtend al eens pistoleetjes gaan oppikken, hebben het misschien gezien: uw blogger mocht afgelopen weekend een woordje placeren in De Zondag. Met een halve croissant in de mond heeft u zo misschien gelezen over hoe wij het gros van onze verplaatsingen te voet of met de fiets doen en dit sinds wij anderhalf jaar geleden de knoop doorhakten om zonder auto door het leven te gaan. Voor ons is dit inmiddels niet enkel een noodzaak meer, maar ook de logica zelve. Maar dat is nog niet voor iedereen het geval. Uit onderzoek van Vias Institute blijkt immers dat de meeste mensen nog te vaak de auto nemen, zeker voor korte afstanden. Meer dan 1 op 2 Belgen is bijvoorbeeld niet bereid om langer dan 15 minuten te stappen voor een boodschap, zo becijferde Vias Institute. ?

Dat is eigenlijk wel een beetje raar, want wij zijn overtuigd dat nogal wat mensen dat wel kunnen. 15 minuutjes stappen is voor sommige mensen misschien een lichte fysieke uitdaging, maar Kamp Waes kan je 't bezwaarlijk noemen. In een kwartier tijd stap je in Roeselare makkelijk van het uiteinde van de Noordstraat naar het verste stukje van de Zuidstraat. Als je van mening bent dat het op die verste uithoeken van die centrumstraten toch wat tegenvalt qua boetiekjes, kan je overigens ook gewoon de Ooststraat afstappen van markt tot station in een kwartier. Drie keer zelfs. Al hangt dat er dan natuurlijk een beetje van hoe vaak je aan een etalage blijft plakken. Feit is dat een kwartier stappen om ergens te raken echt niet zo lang is en dat je in die korte tijdspanne best een mooie afstand kunt afleggen. Of het dan naar de bakker, de beenhouwer of de kapper is.?

"15 minuutjes stappen? Kamp Waes kan je 't bezwaarlijk noemen"?

Vias Institute stelde voorts ook vast dat 1 autorit op 10 over een afstand van minder dan 2,5 kilometer gaat. En ook daar vragen wij ons af waarom je voor zo'n korte afstand de auto zou gebruiken, want 2,5 kilometer is echt niet zo ver. In Roeselare is dat eigenlijk gewoon iets korter dan de Westlaan en de Noordlaan samen. Met de fiets kost je dat 8 minuten en nog ietsje minder als je wind mee hebt op dat aangenaam bollende fietspad dat er ligt. West- en Noordlaan afwerken in 8 minuten, geef toe: het is automobilisten zelfs niet altijd gegund. Als je bestemming in de binnenstad of in een winkelcentrum ligt, dan ben je qua tijd meestal al helemaal beter af met de fiets. En zeker op drukke momenten. Dan hoef je niet geduldig mee te schuiven in de immer meer dichtslibbende stadsfiles en moet je je geen zorgen maken om een parkeerplaats te vinden. De realiteit is trouwens dat je dan als autobestuurder, vaak na een eind speuren en zoeken, op een parkeerplaats belandt... op zo'n kwartiertje stappen van je eigenlijke doel.?

En toch, toch blijven we dus massaal de auto nemen om de kinderen naar school te brengen, om - o ironie - aan je conditie te gaan werken in de fitness, om een half winkelmandje aan boodschappen te doen of om nog ergens een brief te gaan posten. Het lijkt een automatisme geworden om achter het stuur te kruipen als je op een plek moet zijn die niet met het blote oog waar te nemen is van aan je voordeur.?

"Het lijkt een automatisme om achter het stuur te kruipen als je ergens moet zijn die niet met het blote oog waar te nemen is van aan je voordeur"?

Maar goed, we moeten niet met het vingertje staan wijzen, want zo zonder zonde zijn we nu natuurlijk zelf ook niet. We rooien het ook nog mààr een dik jaar zonder eigen auto en hoewel we ons ook toen al best veel te voet en met de fiets verplaatsten, kunnen we niet ontkennen dat wij ook af en toe wel 'voor 't gemak' in de auto sprongen. Ook voor onthutsend korte stukjes ja. Nog snel iets halen of oppikken? Allee, vlug even de auto in en dan is dat ook weer in orde. Vaak onnodig, af en toe zelfs absurd. Dat is ons vooral duidelijk geworden nu we die zelfde verplaatsingen tegenwoordig zonder wagen 'moeten' afwerken. Naar de speelgoedwinkel om een cadeautje voor een verjaardagsfeestje? Belachelijk dichtbij, zelfs te voet. Naar onze vaste frituur om een welverdiende portie comfort food? Je bent net zo snel thuis met de fiets en ja: de frietjes zijn nog altijd warm. Nog snel wat ingrediënten inslaan voor dat etentje? Lukt allemaal prima met de fietstassen eigenlijk.?

"Ook met de fiets zijn de frietjes nog warm als we thuis komen"?

De argumenten die we indertijd gebruikten om het voor ons zelf te verantwoorden dat we met de auto gingen, lijken nu vaak overdreven of onnozel. Slecht weer? Het gebeurt eigenlijk zeer zelden dat je de pech hebt dat de hemelsluizen opengaan net op het moment dat je onderweg bent. Te zwaar beladen? Je krijgt meer verplaatst met je fiets dan je denkt, en zo'n zak kippenvoer van 15 kilo koop je echt niet elke week. Niet haalbaar voor de kindjes? Nou... je zou versteld staan van tot wat die jonge beentjes in staat zijn. Soms zit je al meer met de zorgen dat je op de duur zelf niet meer zal mee kunnen. Hoezeer we vroeger soms ook dachten dat er nu eenmaal geen alternatief was, hoe meer we vaststellen dat er altijd wel ergens een oplossing te vinden is.?

Van onze redenen om tot anderhalf jaar geleden het gebruik van de auto te rechtvaardigen, blijven er - voor de korte trotjes - tegenwoordig bedroevend weinig overeind.?

Het is eigenlijk iets wat je zelf eens moet testen, ook als je je auto niet aan de kant zet. Denk eens na voor je vertrekt of het wel de moeite is en of je er niet even vlot of makkelijk geraakt met de fiets of te voet. Of doe het gewoon eens. De kans is vrij groot dat je tot dezelfde conclusie zal komen als wij. Dat dat eigenlijk allemaal nog goed te doen is.?

En geloof me, je zal niet alleen zijn. Niet iedereen zeurt er om de twee weken een longread op KW.be over vol, maar er zijn best nog veel mensen die af en toe, steeds vaker zelfs eens de auto laten staan. Ook mensen die wél een auto hebben. Ze gaan te voet naar de bakker of ze fietsen naar school, ze fietsen met het gezin naar de stad om er een hapje te gaan eten of ze maken op zondag een wandeling naar de grootouders. Ze zijn met steeds meer en het kan ook voor jou.?

Probeer het eens. We beloven dat we je geen rugzak van twintig kilo of een 'poids moral' gaan meegeven.

De vroege vogels die op zondagochtend al eens pistoleetjes gaan oppikken, hebben het misschien gezien: uw blogger mocht afgelopen weekend een woordje placeren in De Zondag. Met een halve croissant in de mond heeft u zo misschien gelezen over hoe wij het gros van onze verplaatsingen te voet of met de fiets doen en dit sinds wij anderhalf jaar geleden de knoop doorhakten om zonder auto door het leven te gaan. Voor ons is dit inmiddels niet enkel een noodzaak meer, maar ook de logica zelve. Maar dat is nog niet voor iedereen het geval. Uit onderzoek van Vias Institute blijkt immers dat de meeste mensen nog te vaak de auto nemen, zeker voor korte afstanden. Meer dan 1 op 2 Belgen is bijvoorbeeld niet bereid om langer dan 15 minuten te stappen voor een boodschap, zo becijferde Vias Institute. ?Dat is eigenlijk wel een beetje raar, want wij zijn overtuigd dat nogal wat mensen dat wel kunnen. 15 minuutjes stappen is voor sommige mensen misschien een lichte fysieke uitdaging, maar Kamp Waes kan je 't bezwaarlijk noemen. In een kwartier tijd stap je in Roeselare makkelijk van het uiteinde van de Noordstraat naar het verste stukje van de Zuidstraat. Als je van mening bent dat het op die verste uithoeken van die centrumstraten toch wat tegenvalt qua boetiekjes, kan je overigens ook gewoon de Ooststraat afstappen van markt tot station in een kwartier. Drie keer zelfs. Al hangt dat er dan natuurlijk een beetje van hoe vaak je aan een etalage blijft plakken. Feit is dat een kwartier stappen om ergens te raken echt niet zo lang is en dat je in die korte tijdspanne best een mooie afstand kunt afleggen. Of het dan naar de bakker, de beenhouwer of de kapper is.?Vias Institute stelde voorts ook vast dat 1 autorit op 10 over een afstand van minder dan 2,5 kilometer gaat. En ook daar vragen wij ons af waarom je voor zo'n korte afstand de auto zou gebruiken, want 2,5 kilometer is echt niet zo ver. In Roeselare is dat eigenlijk gewoon iets korter dan de Westlaan en de Noordlaan samen. Met de fiets kost je dat 8 minuten en nog ietsje minder als je wind mee hebt op dat aangenaam bollende fietspad dat er ligt. West- en Noordlaan afwerken in 8 minuten, geef toe: het is automobilisten zelfs niet altijd gegund. Als je bestemming in de binnenstad of in een winkelcentrum ligt, dan ben je qua tijd meestal al helemaal beter af met de fiets. En zeker op drukke momenten. Dan hoef je niet geduldig mee te schuiven in de immer meer dichtslibbende stadsfiles en moet je je geen zorgen maken om een parkeerplaats te vinden. De realiteit is trouwens dat je dan als autobestuurder, vaak na een eind speuren en zoeken, op een parkeerplaats belandt... op zo'n kwartiertje stappen van je eigenlijke doel.?En toch, toch blijven we dus massaal de auto nemen om de kinderen naar school te brengen, om - o ironie - aan je conditie te gaan werken in de fitness, om een half winkelmandje aan boodschappen te doen of om nog ergens een brief te gaan posten. Het lijkt een automatisme geworden om achter het stuur te kruipen als je op een plek moet zijn die niet met het blote oog waar te nemen is van aan je voordeur.?Maar goed, we moeten niet met het vingertje staan wijzen, want zo zonder zonde zijn we nu natuurlijk zelf ook niet. We rooien het ook nog mààr een dik jaar zonder eigen auto en hoewel we ons ook toen al best veel te voet en met de fiets verplaatsten, kunnen we niet ontkennen dat wij ook af en toe wel 'voor 't gemak' in de auto sprongen. Ook voor onthutsend korte stukjes ja. Nog snel iets halen of oppikken? Allee, vlug even de auto in en dan is dat ook weer in orde. Vaak onnodig, af en toe zelfs absurd. Dat is ons vooral duidelijk geworden nu we die zelfde verplaatsingen tegenwoordig zonder wagen 'moeten' afwerken. Naar de speelgoedwinkel om een cadeautje voor een verjaardagsfeestje? Belachelijk dichtbij, zelfs te voet. Naar onze vaste frituur om een welverdiende portie comfort food? Je bent net zo snel thuis met de fiets en ja: de frietjes zijn nog altijd warm. Nog snel wat ingrediënten inslaan voor dat etentje? Lukt allemaal prima met de fietstassen eigenlijk.?De argumenten die we indertijd gebruikten om het voor ons zelf te verantwoorden dat we met de auto gingen, lijken nu vaak overdreven of onnozel. Slecht weer? Het gebeurt eigenlijk zeer zelden dat je de pech hebt dat de hemelsluizen opengaan net op het moment dat je onderweg bent. Te zwaar beladen? Je krijgt meer verplaatst met je fiets dan je denkt, en zo'n zak kippenvoer van 15 kilo koop je echt niet elke week. Niet haalbaar voor de kindjes? Nou... je zou versteld staan van tot wat die jonge beentjes in staat zijn. Soms zit je al meer met de zorgen dat je op de duur zelf niet meer zal mee kunnen. Hoezeer we vroeger soms ook dachten dat er nu eenmaal geen alternatief was, hoe meer we vaststellen dat er altijd wel ergens een oplossing te vinden is.?Van onze redenen om tot anderhalf jaar geleden het gebruik van de auto te rechtvaardigen, blijven er - voor de korte trotjes - tegenwoordig bedroevend weinig overeind.?Het is eigenlijk iets wat je zelf eens moet testen, ook als je je auto niet aan de kant zet. Denk eens na voor je vertrekt of het wel de moeite is en of je er niet even vlot of makkelijk geraakt met de fiets of te voet. Of doe het gewoon eens. De kans is vrij groot dat je tot dezelfde conclusie zal komen als wij. Dat dat eigenlijk allemaal nog goed te doen is.?En geloof me, je zal niet alleen zijn. Niet iedereen zeurt er om de twee weken een longread op KW.be over vol, maar er zijn best nog veel mensen die af en toe, steeds vaker zelfs eens de auto laten staan. Ook mensen die wél een auto hebben. Ze gaan te voet naar de bakker of ze fietsen naar school, ze fietsen met het gezin naar de stad om er een hapje te gaan eten of ze maken op zondag een wandeling naar de grootouders. Ze zijn met steeds meer en het kan ook voor jou.?Probeer het eens. We beloven dat we je geen rugzak van twintig kilo of een 'poids moral' gaan meegeven.