"De snelheid wordt gekoppeld aan een groene of een rode smiley. Zo ziet de bestuurder of hij zich houdt aan de snelheid. Je krijgt geen boete bij een rode smiley want het is geen flitspaal, maar je zal er wel automatisch door afremmen tot de smiley groen wordt."
...

"De snelheid wordt gekoppeld aan een groene of een rode smiley. Zo ziet de bestuurder of hij zich houdt aan de snelheid. Je krijgt geen boete bij een rode smiley want het is geen flitspaal, maar je zal er wel automatisch door afremmen tot de smiley groen wordt.""Dit is een positieve en sterke manier om de autobestuurders te sensibiliseren en hun rijgedrag aan te passen. In meer en meer Vlaamse steden en gemeenten zie je de smileys opduiken. Door het zonnepaneel werkt de installatie bovendien jaar in, jaar uit", weet Bercy Slegers.Ze duidt in haar voorstel ook enkele locaties aan om zo'n systeem te installeren. Zoals in de Kruisekestraat bij het inrijden van de dorpskom in Kruiseke, de Ieperstraat bij het inrijden van Geluwe - hier waren er al enkele gevaarlijke ongevallen -, de Wervikstraat bij het inrijden van Wervik en van Geluwe, de Komenstraat bij het inrijden van Wervik en de Hellestraat in Wervik."We gaan die vraag zeker meenemen", aldus schepen van Mobiliteit Bart Pynket (stadslijst Open VLD-Groen-Positief Project). "Het idee zijn we zeker genegen. We zouden opteren voor een mobiele installatie in de plaats van een vaste. We gaan er ook geen tien kopen. Normaal komt het op 3.000 euro per stuk. We opteren voor een mobiele installatie omdat een vaste installatie volgens de experten gewenning kweekt.""Als de mobiele installatie voldoende wordt verplaatst, dan hebben we daarmee geen problemen", reageert Bercy Slegers op de visie van de bevoegde schepen. (EDB)