Belangrijke stap in verdubbeling spoorcapaciteit Brugge-Gent in Oostkamp

Drukke bedrijvigheid ter hoogte van het station van Oostkamp waar twee tunnels onder de sporen moeten geschoven worden. © Infrabel/Benjamin Brolet
Redactie KW

Nog tot maandagochtend werkt Infrabel aan de verdere realisatie van het 3e en 4e spoor tussen Gent en Brugge. Tussen deze steden zijn er verschillende werkzaamheden gepland, het zwaartepunt ligt dit weekend in Oostkamp.

Aan het station schuift infrastructuurbeheerder Infrabel twee tunnels onder de sporen. Een belangrijke stap in de verdubbeling van de capaciteit op de drukste spoorlijn van België. In samenspraak met NMBS werden alternatieven uitgewerkt voor de treinreizigers.

Capaciteitsuitbreiding drukste spoorlijn

Infrabel en zijn dochter TUC RAIL werken al geruime tijd aan de verdubbeling van het aantal sporen tussen Gent en Brugge. In het weekend van 19 en 20 januari 2019 wordt aan het verhaal van de verdubbeling van de spoorcapaciteit een kersvers hoofdstuk geschreven. Dit weekend ligt het zwaartepunt van de werkzaamheden voornamelijk in Oostkamp. Ter hoogte van de Patersonstraat en de Gevaartstraat worden respectievelijk een nieuwe voetgangers- en fietstunnel geplaatst.

In de nacht van vrijdag op zaterdag werden na doorrit van de laatste reizigerstrein, beide sporen buiten dienst gezet. De stroom van de bovenleiding werd uitgeschakeld en op verschillende plaatsen werden de sporen opgebroken. Onder de bestaande bedding worden twee grote bouwputten gemaakt waarin de nieuwe tunnels, aan een “snelheid” van 7 meter per uur, op hun plaats worden geschoven. De voetgangerstunnel weegt 150 ton en wordt 12 meter geduwd. De fietstunnel van 510 ton wordt 44 meter verplaatst. De werken duren zo’n 50 uur. Maandagmorgen 4 uur is de uiterste deadline. Tegen dan moet alles klaar zijn om de eerste trein opnieuw te kunnen laten rijden.

Belangrijke stap in verdubbeling spoorcapaciteit Brugge-Gent in Oostkamp
© Infrabel/Benjamin Brolet

Mobiliteit garanderen

Tijdens de werken kunnen er om veiligheidsredenen geen treinen rijden tussen Gent en Brugge en dat in beide richtingen. In nauwe samenspraak met NMBS zijn er alternatieven uitgewerkt voor de treinreizigers.

Een veilig en modern spoornet

Infrastructuurbeheerder Infrabel werkt al geruime tijd aan het realiseren van twee extra sporen tussen Gent en Brugge. De aanleg van twee nieuwe sporen moet de kustregio vlotter bereikbaar maken vanuit het binnenland. Deze spoorlijn krijgt heel wat reizigersverkeer te verwerken. Maar ook het goederenverkeer van en naar de haven van Zeebrugge zal hiervan de vruchten plukken. Als alles volgens planning en budget verloopt zouden het 3e en 4e spoor volledig klaar moeten zijn eind 2024.

(PH)

Belangrijke stap in verdubbeling spoorcapaciteit Brugge-Gent in Oostkamp
© Infrabel/Benjamin Brolet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier