Vooral dat laatste is heel belangrijk, omdat de onderwijsinstelling de jongste jaren precies door de benarde verkeersomstandigheden het aantal leerlingen stelselmatig ziet verminderen. Aan de overkant van de straat is er een in geel geschilderde kiss-and-ridezone voor ouders die met de wagen komen en hun kinderen daar laten uitstappen. Maar dat is ruim onvoldoende. Het stadsbestuur helpt intussen mee zoeken naar alternatieven en oplossingen van het probleem.
...

Vooral dat laatste is heel belangrijk, omdat de onderwijsinstelling de jongste jaren precies door de benarde verkeersomstandigheden het aantal leerlingen stelselmatig ziet verminderen. Aan de overkant van de straat is er een in geel geschilderde kiss-and-ridezone voor ouders die met de wagen komen en hun kinderen daar laten uitstappen. Maar dat is ruim onvoldoende. Het stadsbestuur helpt intussen mee zoeken naar alternatieven en oplossingen van het probleem."In de onmiddellijke omgeving is er een gebrek aan parkeermogelijkheden voor de mama's en papa's die hun kinderen naar de school voeren en ze ongeveer ter plaatse laten uitstappen", aldus schooldirecteur Veronique Amez. "Je hebt wel die kiss-and-ridezone, maar daar mag je in principe je voertuig niet verlaten en je mag er zeker ook geen minuutje blijven parkeren. Wie dat wel doet, riskeert een boete, uitgeschreven door de parkeerwachter. Verschillende ouders kregen die al onder de ruitenwissers geschoven. Daarnaast kan je wel parkeren in aangrenzende straten, ook nog een paar honderd meter verder van de school. Maar er blijven te weinig parkeermogelijkheden. En daarover beschikken de andere basisscholen in het stadscentrum wel, waardoor de ouders al eens vlugger hun kinderen naar de collega's zullen sturen."De Keukeldamschool verzekert intussen de veiligheid van de leerlingen door zelfgenomen maatregelen. Zo staat er elke morgen al even over 7.30 uur een externe verkeersbegeleider die het verkeer aan het zebrapad tegenhoudt en de leerlingen helpt oversteken. Daarnaast staat een medewerker van de school zelf ook aan de poort om de kinderen van ouders die op de gele zone staan over de rijweg naar de speelplaats te brengen. Rond 16 uur is er geen externe verkeersbegeleider en probeert de school dan zelf het probleem op te lossen. Onder andere door in rij de leerlingen naar drie verschillende, veilige locaties te brengen: nabij woongebied Het Spei, de Zuidboulevard en in de Stationsstraat tot net voorbij het Heilig Hartcollege. Op elk van die plaatsen is er een bushalte van De Lijn.Naar welke oplossingen is het stadsbestuur dan zelf aan het zoeken? "Extra parkeerplaatsen in de omgeving van de school kan de stad niet realiseren omdat er nergens grond op overschot is waar wij nog een parking kunnen aanleggen", dixit schepen van Mobiliteit Philip Himpe. "Je hebt wel de kiss-and-ridezone om vlug je kinderen uit de wagen te laten stappen. Er zijn ook enkele parkeerplaatsen. Meer is echt niet mogelijk.""Welk alternatief er wel mogelijk is? Van de Keukeldamstraat een autoluwe straat maken door onder andere de lijnbussen 75 en 85 te weren. Daarvoor gaan wij in overleg met de Vlaamse Vervoermaatschappij. Het is de bedoeling dat na afwerking van de volledige ring rond het stadscentrum deze bussen aan de daar voorziene haltes stoppen en de passagiers laten uitstappen, inclusief de leerlingen van alle scholen die de bus nemen. Zeker de autobussen zorgen voor heel wat problemen momenteel: te dicht tegen de stoeprand in de Keukeldam. En verderop rond het marktplein waar ze moeilijk de bochten kunnen nemen. Als wij dat kunnen realiseren na het overleg met De Lijn, dan staan wij al een flinke stap verder. Het is de bedoeling heel het centrum verkeersluw te maken. Om die reden zijn diverse straten al echte fietsstraten geworden."Voor de ouders is het zelf zoeken naar de beste oplossing. Zo brengt Marie Janart elke lesdag haar kinderen Estée en René 's morgens zelf naar school door ze ofwel te voeren met de wagen ofwel met de fiets. Zij wil ze in elk geval zelf veilig aan de schoolpoort in de Keukeldamstraat brengen. "Als ik met de wagen kom, dan parkeer ik die op enkele honderden meter van de school. Dat is in de Damweg", aldus Marie Janart. "Vandaar stappen wij naar de schoolpoort. Ik zorg er ook altijd voor dat ik zeker een half uurtje vroeger dan de morgenspits naar het stadscentrum rij. Dan heb je nog kans om te parkeren. Want vanaf 8 uur is dat niet meer mogelijk. De kinderen kunnen dan terecht in de opvang. 's Avonds is het dan wat later. Ook dan is er opvang voor de kinderen. Als het met de fiets is, dan kan ik rechtstreeks naar school. Maar dat is niet altijd mogelijk", besluit Marie. (DJW)